VX MIX 4: BLM Raps Then

VX MIX 04: BLM Raps Then

Frank Vercruyssen

Op geregelde tijdstippen zal ik een mix met u delen. Die mix kan per aflevering alle kanten op gaan. De ene keer wordt het een verzameling seventies funk, de andere keer een persoonlijke selectie uit het oeuvre van Shostakovich, dan weer liedjes van Ann Christy en Wim De Craene, van Fischer Z en Cabaret Voltaire, Oud-muziek van Munir Bachir en Naseer Shamma, Spoken Word van Rafeef Ziadah of Kae Tempest, bebop van Charles Mingus of John Coltrane. Een mix opgebouwd rond de muzikale score van één van onze voorstellingen, een overzicht van de Russische muziek uit het jaar dat ‘Anna Karenina’ verscheen, een ode aan Amelie Lens, aan mogelijkheden geen gebrek.

VX MIX 04: BLM Raps Then - Frank Vercruyssen

De vierde en vijfde afleveringen van VX-MIX zijn gewijd aan politiek geëngageerde en militante hip hop uit de Verenigde Staten.  
In ‘BLM Raps Then’ hoort u militante en politiek expliciete tracks van 1980 tot en met 2000, in ‘BLM Raps Now’ worden het nummers van 2000 tot nu.

Media content
Audio file

The List.

De mix begint met een citaat uit 1989 van James Baldwin.

‘What is it that you wanted me to reconcile myself to ? 
I was born here more than 60 years ago.  
I'm not going to live another 60 years.  
You always told me that it's going to take time.
It’s taken my father’s time, my mother’s time, my uncle’s time, 
my brothers’ and my sisters’ time, my nieces’ and my nephews' time. 
How much time do you want for your… progress ?’

Media content

Het nummer dat geboekstaafd staat als het eerste moderne politieke rapnummer is het in 1980 op het onafhankelijke label Clappers uitgebrachte ‘How We Gonna Make the Black Nation Rise ?’ van Brother D & Collective Effort.

Brother D and Collective Effort

Twee jaar later, in 1982, verscheen het nummer dat een immense invloed zou hebben op de ontwikkeling van de hiphop-artiest als politieke boodschapper en van rap als sociaal platform : "The Message" van Grandmaster Flash and the Furious Five.

Het nummer verscheen op ‘Sugarhill Records’ van Sylvia Robinson.  Daarover later meer…


The Massage - Grandmaster Flash

Weer twee jaar later, in 1984, brengt Keith LeBlanc een nummer uit dat eveneens een storm van reacties en navolging zou teweegbrengen : "Malcolm X: No Sell Out", een van de eerste nummers dat gebaseerd was op samples, en ook een pionier in het gebruik van quotes van Malcolm X. U zal in deze mix merken dat Malcolm X alomtegenwoordig was in de Hiphop van 1980 tot 2000.

Malcolm X - No Sell Out

Afrika Bambaataa is nog zo’n sleutelfiguur in de ontwikkeling van de hiphop, zowel muzikaal - hij was degene die een totaal eclectische mix van materiaal durfde te gebruiken en op die manier bijvoorbeeld Kraftwerk in The Bronx introduceerde… - als inhoudelijk met zijn Universal Zulu Nation. In 1984 brengt hij samen met James Brown Unityuit, het eerste hiphopnummer waaraan een wereldbekende en universeel geprezen soul- en funk-artiest meewerkt en op deze manier credibiliteit verleent aan een muziekstijl die tot dan toe louter underground was geweest en meestal weinig au sérieux werd genomen.

Afrika Bambaataa & James Brown - Unity

In de geschiedenis van de Hiphop zijn er een aantal artiesten die met hun muziek en teksten het begrip ‘Politieke Rap’ belichamen en van wie ik de nummers gegroepeerd heb als mini showcases, die u dan weer mag zien als pars pro toto voor heel hun oeuvre… 

Public Enemy dus… 

Onmisbaar en met een enorme invloed op de muziekgeschiedenis en op de bewustwording van hele generaties (zwarte) jongeren, waaronder ondergetekende.
De nummers van deze in 1985 gevormde groep uit Long Island, New York, waren voor mij een vuist in het gezicht, een noodzakelijke koude douche, een stomp in de maag.  Ze zijn een van de belangrijkste redenen geweest waarom ik hiphop-fanaat en -verzamelaar ben geworden. In hun teksten werden ook mijn gevoelens van woede en onmacht - zo weinig te kunnen doen aan het onverdraaglijke onrecht dat zoveel mensen in deze wereld te beurt valt, racisme, sociale onrechtvaardigheid, … - perfect verwoord…

Twee nummers in deze mix : "Rebel Without a Pause" van hun tweede album It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back uit 1988 en "Fight the Power", theme song van Spike Lee’s ‘Do the Right Thing’, als single uitgebracht in 1989 en in 1990 in een andere versie verschenen op hun derde album Fear of a Black Planet.

Twee fun facts voor wie geen zin heeft om al die wiki- en andere links door te nemen : 

De waanzinnige sample van ‘Rebel Without a Pause’ komt uit The Grunt (Part 1) van de JB’s (een nummer dat verder nog in 221 nummers is gesampled) en ‘Fight The Power’ begint met een speech van civil rights advocaat en activist Thomas “TNT” Todd.

Media content

Kool Moe Dee was voor hij solo ging lid van de in 1978 opgerichte groep Treacherous Three.

Ook Spoonie Gee maakte deel uit van die crew. (personal anecdote attached, zie *)

Kool Moe Dee stond nu niet bekend als de meest politieke rapper, maar af en toe kwam hij toch militant uit de hoek. Zo ook op ‘Pump Your Fist’ uit het album Knowledge Is King uit 1989.

Now is there
Really racial justice
It's time that we discussed this
I'm disgusted
I don't trust it
What's this
About

 

Media content
Image
Kool Moe Dee - Knowledge Is King

* In 1979 kwam een nieuw fenomeen overgewaaid uit Amerika : de ‘12 inch’ of ‘maxi-single’.

Het was een single maar dan op langspeelplaatformaat, met groeven die verder uit elkaar lagen zodat de naald minder snel versprong als de muziek in de club werd gedraaid.

Mijn broer vroeg me op een dag om in de Offerandestraat een paar van die maxisingles te gaan kopen. Er was daar een platenwinkeltje waar die dingen te vinden waren. Ik kwam thuis met een paar platen waar ik verder niet veel over wist, waaronder ‘You Can Get Over’ van Stephanie Mills (fun fact: zij was de originele Dorothy in ‘The Wiz’ op Broadway.), ‘Spoonin Rap’ van, jawel, Spoonie Gee, en ‘Superappin’ van Grandmaster Flash & the Furious Five… Ik heb pas vele jaren later beseft dat ik mijlpalen in de rapgeschiedenis had gekocht. Spoonie Gee wordt aanzien als de eerste gangsta rapper.  Het was zijn oom Bobby Robinson die het nummer ‘Spoonin Rap’ uitbracht op zijn label Sound of New York. Ook ‘Superappin’, de eerste single van Grandmaster Flash & The Furious Five, werd uitgebracht door Robinson, op een ander label van hem : Enjoy. 

Media content
Media content

Dat is trouwens nog een verhaal apart, hoe ‘Rapper’s Delight’ van The Sugarhill Gang de geschiedenis inging als zogenaamd eerste rapplaat, terwijl ‘Superappin’ al uit was maar alleen lokaal bekend. Sylvia Robinson, de vooruitziende manager van Sugarhill Records uit Englewood, New Jersey, was door haar zoon op de hoogte gebracht van het bestaan van een genre uit The Bronx dat toen nog in de kinderschoenen stond: de hiphop. Daar in Englewood verzamelde ze prompt een paar kerels rond zich en droeg hen op ook zoiets te maken. Zie daar ‘Rapper’s Delight’…  

U kan zich de frustratie voorstellen van de straatarme artiesten en bewoners van Harlem en the Bronx, die zagen dat hun muziek wereldberoemd werd gemaakt door een paar gasten uit de suburbs van New Jersey die verder bitter weinig te maken hadden met de realiteit waarvan die muziek een uiting was. 

Zo is ‘Superappin’ gewoon door de artiesten zelf geschreven en gecreëerd, terwijl Big Bank Hank een groot deel van de tekst van ‘Rapper’s Delight’ had geleend van Grandmaster Caz (de tekst bevat bijvoorbeeld ongegeneerd de woorden ‘Casanova Fly’, wat de volledige artiestennaam is van Caz).  En Wonder Mike hoorde het woord ‘hip-hop’ van een neef, waaruit de openingsregel ‘Hip-hop, hippie to the hippie, to the hip-hip-hop and you don't stop to the bang-bang boogie, say up jump the boogie to the rhythm of the boogie, the beat’ ontstond…

Trouwens, het was Spoonie Gee die het woord hiphop introduceerde!

En de jazz is niet uitgevonden door Glenn Miller… 

En de rock&roll niet door Elvis Presley…

En de disco niet door The Beegees…

Okay, okay, ik hou erover op… Let’s move on…

 

Terwijl Spoonie Gee de ‘eerste gangsta rapper’ wordt genoemd wegens enkele referenties in zijn lyrics, was het Schoolly D uit Philadelphia die vanaf 1985 het genre werkelijk op de kaart zette, gevolgd door Ice T en een onafgebroken stroom al dan niet ‘true’ gangsta rappers. Tegenwoordig is het genre volstrekt uitgemolken maar in de tijd van Schoolly D was het een erg stoutmoedige beslissing om met ‘street’ lyrics en erg gewaagd taalgebruik (woorden als ‘fuck’ en ‘nigga’ waren tot dan toe ongehoord in muziek) te getuigen over de realiteit van de getto’s en inner cities in de VS. Zijn eerste bekende nummer "P.S.K. What Does It Mean?" is wat dat betreft exemplarisch.  

De drie tracks in deze mix, ‘Black Power’, ‘Get Off Your Ass And Get Involved’ en ‘Education Of A Black Man’, komen uit zijn vierde album ‘Am I Black Enough For You?’ uit 1989.

Terwijl Schoolly D dus eerder als gangsta rapper bekend stond, ging hij voor dit album de Black Power-trip op, met overvloedig gebruik van Malcolm X quotes...

Def Jef uit Harlem, New York, heeft twee albums gemaakt als rapper voor hij fulltime producer werd. Het geweldige ‘Black To The Future’ komt uit zijn debuut uit 1989 ‘Just A Poet With Soul’, een album dat wordt omschreven als een ‘lost classic of hiphop’…

De tweede groep die aan de wieg stond van mijn eigen hiphop-manie was N.W.A uit Compton, Los Angeles. Toen ik Straight Outta Compton voor het eerst hoorde in 1989 (ik had de LP geleend uit de discotheek van Brussel) werd ik van mijn sokken geblazen.  

Het was de tijd voordat de ‘Parental Advisory Explicit Lyrics’ sticker een must was om een rapplaat au sérieux te nemen… Een grappige bijwerking trouwens, die Tipper Gore met haar PMRC (Parents Music Resource Center) niet had voorzien. Zij wilden de verkoop van platen met die stickers tegenhouden, maar ze gaven ze gewoon een boost en elke zichzelf ernstig nemende rapper moest zo’n sticker op z’n plaat hebben… 

PMRC - Tipper Gore

 

Ice T verwoordt het in 1989 zo in zijn ‘Freedom Of Speech’ :

‘The Constitution says we all got a right to speak
Say what we want Tip, your argument is weak
Censor records, TV, school books too
And who decides what's right to hear? You?
Hey PMRC, you stupid fuckin' assholes
The sticker on the record is what makes 'em sell gold
Can't you see, you alcoholic idiots
The more you try to suppress us, the larger we get’

De full lyrics van dit briljante nummer hier : Ice-T - Freedom of Speech ft. Jello Biafra (Lyrics)

Maar in dat jaar, meteen ook het jaar van NWA’s debuutalbum, was die tendens dus nog net niet in gang gezet. Je had gewoon een groep rappers uit de meest gewelddadige buurt van LA die vol gingen voor het zeggen wat ze wilden, hoe ze het wilden. De jonge mensen uit de inner cities in de VS stonden op hun kop.

Om nog maar te zwijgen van "Fuck tha Police"

OMFG zouden ze vandaag zeggen. Of LMFAO…

Ik kan u van harte de langspeelfilm Straight Outta Compton aanraden, waarin redelijk waarheidsgetrouw het verhaal van NWA uit de doeken wordt gedaan. Hoogst opmerkelijk is de concertscène in Detroit waarin Ice Cube (gespeeld door zijn zoon) tegen het verbod van de politie in toch ‘Fuck Tha Police’ inzet… Het gebeuren is lichtjes aangedikt en gefictionaliseerd in de film, maar je moet het toch maar doen, voor een volle zaal en een troep gretige agenten die klaar staan om je te bespringen…

Voor het hele verhaal van Detroit kan u dit artikel in GQ lezen : 

The True Story of NWA Playing “Fuck Tha Police” Live in Detroit

 

N.W.A. albums

Voor mij komt de grootste ‘politieke’ rapper uit de geschiedenis van de hiphop uit Oakland, California : Paris

Chuck D heeft met Public Enemy absoluut geschiedenis geschreven, maar Paris took it to the next level. Hij is een militante Black Nationalist, een no holds barred Black Panther of the nineties en zijn teksten zijn zonder meer ‘dans ta gueule’. Hij roept jonge mensen in de VS op om niet langer in de val van het kapitalisme te trappen, niet langer blind te consumeren maar hun energie te steken in de strijd voor sociale rechtvaardigheid en zelfbeschikking.  Ook over de buitenlandse politiek van de VS heeft hij heel wat te zeggen... Bij dit alles neemt hij geen enkel blad voor de mond. Sommigen zullen ongetwijfeld terugschrikken van zijn woordgebruik of beelden en metaforen. In het nummer ‘Bush Killa’ pleegt hij een aanslag op George Bush (de oude), om maar één voorbeeld te geven.

De nummers in deze mix komen van zijn debuutalbum ‘The Devil Made Me Do It’ uit 1989. Ze zijn stuk voor stuk legendarisch en liggen voor mij heel hoog in het laatje van beste rapnummers ever... Check out de ‘Intro’ waarin u Bobby Seale hoort, ‘Scarface Groove’, ‘Panther Power’ (met opnieuw Bobby Seale) en ‘Break The Grip Of Shame’.

Paris - The Devil Made Me Do It

Nadat hij NWA had verlaten, bracht Ice Cube in 1990 zijn eerste solo-album uit, AmeriKKKa's Most WantedDaaruit komt het duet met Chuck D, ‘Endangered Species’, een nogal profetisch nummer, zo twee jaar voor Rodney King en de L.A. riots

Ice Cube AmeriKKKa's Most Wanted

Oh, nog even Paris revisited, ondertussen na Rodney King : ‘Guerillas In The Mist’ 

Uit het album Sleeping with the Enemy (1992). Some of the lyrics: 

(Ice Cube sample) "Damn.. oh yeah! It ain't over mother.." 

"KFLB newstime 4:36. In the top story of the hour, the largest single law enforcement operation in California history is currently underway. The police in five Southern counties are engaged in a massive battle.." 

Ain't nuttin changed, still anti-pig 
Still anti-drug dealer and anti-house nigga 
from bein broke in slavery 
And if the skin is brown 
they only want you to stay down 
I see the community need work 
Black power mean mo' than a t-shirt! 
All I'm tryin to do is be sure 
that the young black youth stay true to the format 
And see the plan to kill the man and understand, 
it ain't shit for life to end 
Look at the Oaktown murder rate 
We need mo' than a panel to set it straight 
The next time somebody asks why 
a motherfucker sit still while the black keep dyin? 
I'ma do a (?)alley U(?) and make you see 
you can't bullshit around with the people's fate! 
And that's why we hate ourself 
Sleepin with the enemy you're bound to catch hell 
They ain't never been down with our side 
So fuck Schlitz, Olde E and St. Ide's 
You better hear the word when I warn ya 
Now it seem like the whole WORLD's Arizona 
One for Rodney and Latasha and Tawana boy 
ya better check ya list for guerrillas in the mist!

Main Source bestond oorspronkelijk uit Toronto DJ’s en producers Sir Scratch and K-Cut en de fenomenale Queens MC en producer Large Professor.  Hun debuut- en meteen enige album in deze bezetting, Breaking Atoms uit 1991, is een absolute hiphop cult classic.  

Hij heeft muzikaal enorm veel invloed gehad op de jazz en soul georiënteerde producties van groepen als A Tribe Called Quest, Pete Rock & CL Smooth of Gangstarr en ook qua tekst is hij essentieel in de evolutie van inventieve, poëtische lyrics. Niet vergeten dat hiphop al een paar jaar lang de pure ghetto, bravado en gangsta content uitgebreid had gezien door de bijdrage van families als de Native Tongues Posse (De La Soul, Tribe Called Quest, Jungle Brothers), over het algemeen hoger geschoolde artiesten met minder economisch precaire achtergrond voor wie afrocentrisme en intellectuele inventiviteit centraal stonden. 

Op Breaking Atoms vindt u ook de eerste appearance on wax van Nas in het nummer ‘Live at The Barbeque’. Large Professor zal zich later meer op productie concentreren en werken met hiphop-grootheden als Eric B & Rakim (the greatest MC of all time !) of Mobb Deep…

Maar ‘Breaking Atoms’ blijft een mijlpaal.

Over het prachtige en alweer sterk profetische nummer ‘A Friendly Game Of Baseball’ vindt u hier een heel mooie getuigenis :

Just A Friendly Game Of Baseball - VMP - Vinyl Me, Please

Main Source Breaking Atoms

Na N.W.A. komt de tweede ‘F.T.P.’ uit Brooklyn, NY, en wel van X Clan.

Het nummer verscheen in 1992 op hun tweede album ‘Xodus’. X Clan, dat deel uitmaakte van de Blackwatch Movement en in hun lyrics uiting gaven van hun al dan niet agressief geachte afrocentrisme en militantisme, zijn nooit echt doorgebroken, maar hebben wel twee memorabele albums uitgebracht.

Wat men ook over hen zei of dacht, ze waren Red, Black & Green to the core…

X Clan

Even een trip to the Dirty South met ‘Crooked Officer’ van de Geto Boys.

De eerst line up van de groep die Houston en zijn ‘Fifth Ward’ op de kaart zette als centrum van de Southern hip hop, ontstond in 1986, maar pas vanaf de tweede line up, die bestond uit Willie D, Bushwick Bill en een van de grootste lyricists uit de hiphop, Scarface, werd de groep wereldbekend. Het was Rick Rubin, de Def Jam producer, die ervoor zorgde dat de Geto Boys de grenzen van Texas overstaken en nationale bekendheid verworven met hun ‘The Geto Boys’ uit 1989. Houston zou een paar jaar het centrum van southern hip hop blijven, tot het met groepen als Outkast en Goodie Mob door Atlanta werd overschaduwd.

De Geto Boys staan natuurlijk vooral bekend voor hun hoogst controversiële teksten, waarin ze ‘explicit lyrics’ naar een ander niveau tillen…  Extreme gangsta (recht uit hun persoonlijke leven gegrepen), moord en doodslag, necrofilie, misogynie, horror, raw sex, you name it, they talked about it… 

"And if you don't like it spouse,
you can suck my dick till your lips fall off" 

(de gevleugelde woorden van Willie D in 'Fuck Em')

Geto Boys

Het zijn, of waren, geen doetjes, die Geto Boys… Zo heeft Bushwick Bill in 1991 bij een ruzie zijn eigen oog uitgeschoten onder invloed van Everclear Grain Alcohol en PCP. De foto van Scarface en Willie D die Bushwick Bill op een brancard door de gangen van het ziekenhuis duwen, was de hoes van hun ‘We Can’t Be Stopped’ album uit 1991.  Just saying…

Geto Boys - We Can't Be Stopped

 

Hun repertoire heeft zich in de loop der jaren uitgebreid met meer doordachte, trieste, aangrijpende of politiek expliciete nummers. ‘The World Is a Ghetto’, ‘Geto Fantasy’, ‘Six Feet Deep’ en ‘A Minute to Pray and a Second to Die’ zijn hier sublieme voorbeelden van.

‘Crooked Officer’, alweer een getuigenis over en een aanklacht tegen politiegeweld in de getto's van Amerika, staat op ‘Till Death Do Us Part , het album uit 1993 waarin Big Mike tijdelijk Willie D verving. 

Geto Boys - Till Death Do Us Part

Met KRS-One keren we terug naar het oorspronkelijke epicentrum van de hip hopcultuur: The South Bronx. KRS is een van de grote lyrical teachers uit de rapmuziek, altijd trouw gebleven aan zichzelf en aan de inhoudelijkheid van de muziek waar hij zijn leven aan gewijd heeft. Hij was oorspronkelijk lid van een van de eerste rapcrews uit de Bronx, Boogie Down Productions, ofwel BDP. Met zijn DJ Scott La Rock heeft hij één legendarisch album opgenomen, ‘Criminal Minded, verschenen in maart 1987, vijf maanden voor de arme man op 25-jarige leeftijd werd doodgeschoten terwijl hij een ruzie probeerde te sussen waarbij zijn BDP collega D-Nice betrokken was. Scott La Rock was een maatschappelijk werker die KRS had ontmoet in 1986 in een daklozenopvang waar die verbleef.

KRS zou nog vier albums uitbrengen onder de naam BDP, tot hij vanaf 1993 zijn materiaal uitbracht onder zijn eigen naam.

Fun fact : KRS-One is geboren op 20 augustus 1965 en is dus welgeteld 1 dag jonger dan ik…

Voor ‘Free Mumia’, dat op het album ‘KRS-one’ uit 1995 staat, werkt hij samen met Channel Live. Het is maar één van de ontelbare sociaal geëngageerde nummers die KRS One in zijn 35 jaar lange carrière heeft geschreven. Het lijkt me duidelijk waarover het nummer gaat…

Mumia Abu Jamal
Mumia Abu Jamal, incarcerated for 35 years and counting…

 

Het volgende nummer op de lijst is een beetje een anomalie. Het gaat niet echt over BLM maar is meer een algemene analyse en aanklacht, en nog markanter : het komt uit Luik…

De Luikse hiphopcrew Starflam (of Malfrats zo u wil) ontstond begin jaren negentig.  

Hun gelijknamige debuutalbum verscheen in 1998. Toen ik voor het eerst ‘Ce Plat Pays’ hoorde, een nummer dat op meesterlijke wijze het proces van België maakt, en het al even geweldige ‘J’étais Là’, over een manifestatie in Luik die gewelddadig uit elkaar werd geslagen, voelde ik aan den lijve wat het voor de New Yorkse jeugd moet betekend hebben om MCs als Chuck D of KRS te horen rappen over hún leven, hún buurt, hún stad of land… Met deze nummers kwam hip hop voor de Belgische hiphopheads heel dichtbij en werd bijna een fysieke beleving… Starflam had dan ook een grote schare trouwe fans.  

Check de site van deze Belgische posse : http://starflam.com.

En de lyrics van ‘Ce Plat Pays’…

[Intro: Akro]
Ce plat pays qui est le mien 

qui lentement agonise
Agonise, agonise
Ce plat pays qui est le mien

qui lentement agonise
D’un trop plein de haine 

et de convoitise

[Couplet 1: Seg']

J’ouvre ce nouveau débat comme j’ouvrirais mon 3ème œil
Sur un royaume froid, pourri par l’argent et l’orgueil
Deuil du plat pays qui est le mien, qui lentement agonise
D’un trop-plein de haine et de convoitise
Vise comment le climat s’est aggravé ces dernières années
Les élans séparatistes sont à la une plus que jamais
Un mur tombe et dans l’ombre, c’est un autre que l’on bâtit
Et c’est toujours le peuple qui en pâtit
La Belgique mise en hypothèque comme au Monopoly
Quant au vox populi, il y a longtemps qu’il est aboli
Comment peut-on espérer l’unité d’un pays
Quand celui-ci ne doit qu’à sa dette le fait de sa survie
Qu’il est affublé d’un système administratif débile
Qu’une guerre des polices notoire le rend encore plus fébrile
Que des politiciens véreux agissent en toute impunité
Sans être inquiétés sous le couvert de l’immunité
Une démocratie à deux vitesses (deux vitesses...)
Quand le droit de vote devient un devoir c’est là que le bât blesse
Quand on accueille les étudiants à coups de matraque dans la rue
J’étais pas là mais la scène, je l’ai déjà connue
Et tous ces petits riens, ces petites étincelles
Contribuent à activer le feu et de plus belle
Des factions s’organisent dans les souterrains
Alors qu’agonise ce plat pays qui est le mien...

[Refrain]

Ce plat pays qui est le mien, qui lentement agonise, agonise, agonise
Ce plat pays qui est le mien, qui lentement agonise
D’un trop plein de haine et de convoitise

[Couplet 2: Seg']

Comment ne pas rire quand je repense aux meetings aériens
Auxquels j’assistais quand j’étais gamin ?
Le dispositif armé y était étalé défilait dans le ciel, à l’époque une certaine fierté
Mais à quel prix ? L’histoire plus tard nous l’a appris
Contrat juteux sur fond de financement de parti
Le bruit des pales des hélicoptères Agusta
Couvre le bruit des balles du tir meurtrier qu’on ajusta
Beaucoup d'entre eux refroidis pour un dossier brûlant
Ou un quelconque règlement, mais le saura t’on vraiment ?
Pendant ce temps, une délégation belge au Proche Orient
Parle de cohabitation, se vante d’être un exemple vivant
Parlons-en, du climat nord-sud (nord-sud...) qui menace
Une démocratie déjà fragilisé par une classe politique
Au centre de trop nombreuses polémiques et critiques
De l’opinion publique qui veut du changement
Que des têtes tombent pour vice d’ingérence
Réclame de l’amalgame des coupables et de la transparence
Mais sous l’apparence de fastueuses investigations
Chacun se renvoie la balle et tente de sauver sa situation…
Après ça, on s’étonne que la jeunesse ne se reconnaisse pas
Dans l’État qui l’autorise à marcher pour la ganja
Mais déploie avec stupeur les stups aux abords des manifs
Colle au violon pour une nuit les fumeurs de spliffs
Administratif, jusqu’auboutisme à son paroxysme
Bons baisers du plat pays qui est le mien mon patriotisme
Bat de l’aile, putain la démocra-chie
À peine deux siècles d'existence et quel gâchis !

[Refrain]2x
Ce plat pays qui est le mien, qui lentement agonise, agonise, agonise
Ce plat pays qui est le mien, qui lentement agonise
D’un trop plein de haine et de convoitise

[Couplet 3: L'Enfant Pavé]

Comme le refrain d’une chanson de Brel, pour te parler du bordel
Royaume de Belgique pays de beaufs
Tu pars en couille comme un plat de nouilles
Jugé à la sauvette par une justice qui s’embrouille
Pendant que la pluie te mouille de septembre à août
La grisaille jamais ne s’arrête, même le climat est dans le coup
Dans ce plat pays qui n’est pas vraiment le mien
Il fait un temps à dormir debout, un temps de chien
Le quart de nègre crache son venin
Signe un featuring pour le Prince Évêque
Wouh ! Wouh ! comme une alarme dans ta tête
So check les signes d’une défaite annoncée
À vouloir maintenir l’unité d’un pays grâce aux valeurs du passé
Dépassé, usurpé le Roi, la loi, la liberté
Mais ma contrée n’est qu’une chienne
Qu’une pute sur l’échiquier du monde
Tant les nations se disputent le trophée de l’immonde

[Refrain]

Ce plat pays qui est le mien, qui lentement agonise, agonise, agonise
Ce plat pays qui est le mien, qui lentement agonise
D’un trop plein de haine et de convoitise

 

Media content

Voor de laatste vier nummers van deze mix gaan we terug naar de VS, met twee nummers van Dead Prez, ‘Propaganda’ en ‘Police State’, het iconische ‘Sound of da Police’ van KRS-One en ‘Diallo’ van Wyclef Jean.

Dead prez is een duo uit New York, wiens hele oeuvre gewijd is aan politieke strijd en verzet.

Ze bevinden zich uiterst links op het politieke spectrum en zijn radicale aanhangers van het African Internationalism en van de Uhuru Movement.  Hun eerste album, ‘Let’s Get Free’, verscheen in 2000.  ‘Propaganda’, met op het eind een quote van Huey P. Newton en ‘Police State’, dat begint met een speech van Omali Yeshitela, zijn, laat ons zeggen, self explanatory…

Dead Prez

 

En dan merk ik nu dat ik me met ‘Sound of da Police’ volkomen van jaar heb vergist. Ik dacht dat het nummer in 2000 was uitgekomen. NOT.
Het staat op het album ‘Return of the Boom Bap, het eerste officiële solo-album van KRS-One, uitgebracht in…1993. OOPS…
Laten we het dan maar een flashback noemen. Of zo…  
‘The more things change, the more they stay the same.’  Zoiets…
‘Sound of da Police’ dus, uit 1993 : anthem, battle cry, masterpiece.  Nuff said.

Sound of da police

Het laatste nummer van deze aflevering komt uit 2000, dat weet ik heel zeker, want ‘Diallo’ van Wyclef Jean, die ik u niet hoef voor te stellen, gaat over het neerschieten van Amadou Diallo door de politie in The Bronx op 4 februari 1999, met 41 schoten.

Wiki: Shooting of Amadou Diallo – Wikipedia.

New York Times:  “Officers in Bronx Fire 41 Shots, And an Unarmed Man Is Killed“.

YouTube: Amadou Diallo (Wyclef Jean - at The Nobel Peace Prize Concert)

De agenten zijn allemaal vrijgesproken…

Amadou Diallo
Amadou Diallo

 

I rest my case...

VX MIX 04 Frank Vercruyssen

De playlist:

Media content
Audio file
Media content
Image
Playlist VX MIX 04 BLM Raps Then Frank Vercruyssen