VX MIX 08 A: Betrayal '77

Frank Vercruyssen

Op geregelde tijdstippen zal ik een mix met u delen.  Die mix kan per aflevering alle kanten op gaan.  De ene keer wordt het een verzameling seventies funk, de andere keer een persoonlijke selectie uit het oeuvre van Shostakovich, dan weer liedjes van Ann Christy en Wim De Craene, van Fischer Z en Cabaret Voltaire, Oud-muziek van Munir Bachir en Naseer Shamma, Spoken Word van Rafeef Ziadah of Kae Tempest, bebop van Charles Mingus of John Coltrane.  Een mix opgebouwd rond de muzikale score van één van onze voorstellingen, een overzicht van de Russische muziek uit het jaar dat ‘Anna Karenina’ verscheen, een ode aan Amelie Lens, aan mogelijkheden geen gebrek.

Media content
Audio file

Het uitgangspunt van de achtste aflevering is onze voorstelling ‘Bedrog’ van Harold Pinter, die we in 2014 hebben gecreëerd en in Nederlandse en Franse versie hebben gespeeld. 

Zoals u wellicht weet, spelen de scènes van dit stuk zich terugkerend in de tijd af.  

Het begint met het einde en het eindigt met het begin. De eerste en de tweede scène spelen zich af in 1977, de derde scène in 1975, de vierde in 1974, de vijfde, zesde en zevende scène in 1973, de achtste in 1971 en de negende in 1968.

Ik had het idee om elke keer de tijd achteruit ging muziek uit het jaar dat eraan kwam te spelen. Uiteindelijk hebben we geen muziek gebruikt uit ‘77, de voorstelling begint in stilte, maar voor ‘75 was er het begin van ‘Wish You Were Here’ van Pink Floyd, gevolgd door snippets uit ‘Gloria’ van Patti Smith en ‘Fame’ van David Bowie, om te eindigen bij een live verslag van Wimbledon tussen Arthur Ashe en Jimmy Connors, dat onder de scène bleef doorspelen. ‘74 werd aangekondigd door ‘Aguas de Março’ van Elis Regina en Tom Jobim, ‘73 door ‘Gentleman’ van Fela Kuti, ‘71 door ‘Inner City Blues (Make Me Wanna Holler’) van Marvin Gaye en ’68, het feest, werd begeleid door ‘Cloud Nine’ van The Temptations, ‘Dance to the Music’ van Sly & The Family Stone en ‘I Say a Little Prayer’ van Aretha Franklin. De voorstelling eindigde met ‘All Along the Watchtower’ van Jimi Hendrix.

Ter voorbereiding van die muzikale score heb ik toen een lange lijst muziek uit al die jaren samengesteld. Daaruit hoort u nu voor elk jaar een selectie. Het is een vrij populistische keuze, met hits die iedereen kent: pop, soul, funk, r&b, punk, rock. Dus verwacht niet de nieuwe op een independent label uitgebrachte LP van Sun Ra and his Astro Intergalactic Infinity Arkestra…  Dat is dan weer voor een andere aflevering…

De ‘Betrayal’-mixen die u uiteindelijk hoort, zijn allemaal tweede versies... Ik had oorspronkelijk het idee opgevat om snel gemixte overzichten te maken, met korte snippets van de nummers en met abrupte overgangen, en dat heb ik dan ook gedaan. Maar bij herbeluistering van die versies wekte dat bij mij zoveel irritatie op - al die nummers werden zo brutaal gekortwiekt - dat ik besloten heb ze allemaal opnieuw te mixen, maar dan full length. Het zijn die versies die u hier voorgeschoteld krijgt.  ‘Betrayal 2.0’ als het ware.  

Deze beslissing brengt natuurlijk met zich mee dat we vertrokken zijn voor afleveringen van telkens twee uur, en dat u de volle, ik zeg maar iets, 10 minuten ‘Disco Inferno’, of de mega 15 minuten ‘I Feel Love’ krijgt, maar ik neem aan dat dat geen straf is.  Indien wel: Fast Forward

Right, having said that : let’s get it on…

08 A: Betrayal 77

Het jaar waarin Jimmy Carter president wordt, er na veertig jaar dictatuur voor het eerst vrije verkiezingen zijn in Spanje, Karel Van Miert voorzitter wordt van de BSP, Elvis sterft, maar ook Steve Biko en Maria Callas…

Media content
Image
VX MIX 08A Betrayal Playlist
  • ‘Natural Mystic’ en ‘Exodus’ komen uit het album ‘Exodus’ van Bob Marley.
    Hij nam het nummer ‘Exodus’ op in Engeland omdat hij eind ‘76 Jamaica had verlaten na een aanslag op zijn leven.
  •  
  • ‘Dreams’ en ‘Go Your Own Way’ staan op ‘Rumours’ van Fleetwood Mac. 

Kijk alstublieft naar de aflevering van Classic Albums over de geschiedenis van deze legendarische plaat : Classics Albums: Rumours, Fleetwood Mac (Making on)
Het vermengen van werk en privé tot kunst verheven…

‘Don’t Bring me Down’ was een grote hit voor Jeff Lynne en zijn Electric Light Orchestra uit het Birmingham van de Peaky Blinders. Het stond op ‘Out of the Blue’.

Ellen Foley zong samen met Meat Loaf ‘Paradise by The Dashboard Light’ maar in de controversiële clip wordt haar zangpartij gelipt door Karla DeVito omdat Foley niet met hem wou kussen.

 

Media content

Er bestond toen een opgekuiste versie van de clip, waar de snogging-begeleid-door-voetbalcommentaar-en-opstijgende-rakettenpassage was geknipt. Heel populair op Avro’s Toppop, de bijbel van de televisiekijkende hitparadejeugd in Vlaanderen en Nederland. Ad Visser weet u wel. Ik heb de single nog gekocht in de Priba in Burcht (de latere GB), ik denk voor 49 frank.

  • ‘Take a Chance on Me’ staat op de vijfde ABBA lp ‘The Album’. Het nummer is het favoriete ABBA-nummer van Elton John.  Het is maar dat u het weet. 
  •  
  • ‘Stayin’ Alive’ en ‘You Should be Dancing’ van The Beegees en ‘Disco Inferno’ van The Trammps zijn drie nummers uit de soundtrack van ‘Saturday Night Fever’.  

Een schokgolf ging door het land toen die film onze contreien bereikte. Een raunchy clubje niet bijster slimme youngsters die onbeschaamd vuile, sexistische en soms ronduit racistische praat verkopen, de ‘fucks’ vliegen u om de oren, en die hun miezerige leven tijdens het weekend proberen op te vrolijken op de dansvloer van het recent populair geworden fenomeen, de ‘Discotheek’, dat alles op de tonen van de stomende soundtrack en onder leiding van Tony Manero uit Bay Ridge, Brooklyn. 
Ik was er alvast helemaal weg van. Ik herinner me dat ik een halsketting had met de beeltenis van John Travolta in nepgoud. Waar die gebleven is, weet ik niet. In ieder geval, toen die ‘heel stoute’ film uitkwam, werd hij in België als KNT (kinderen niet toegelaten) geklasseerd en ik was nog maar twaalf. Toen heeft 
de moeder van mijn beste vriend ons meegenomen naar Tilburg, waar we wel binnen mochten… Rode oortjes. Probeer zeker de geweldige BBC-documentaire over deze film te zien, die in 2017 is verschenen ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de film : Saturday Night Fever: The Ultimate Disco Movie

‘Brick House’ van The Commodores, die hier in een iets funkier vibe verkeren dan bij de stroop van ‘Three Times a Lady’… 

En dan het magistrale ‘Lovely Day’ van de geweldige Bill Withers. Het staat op zijn album ‘Menagerie’. Aan het eind van het nummer houdt Withers een noot achttien seconden vast. Dit is de op een na langste noot in de hitparadegeschiedenis. Alleen a-ha zanger Morten Harket hield een langere noot vast in ‘Summer Moved On’ uit 2000. Die Noren toch…

‘See You When I Git There’ is de opener van ‘Unmistakably Lou’, van Lou Rawls, uitgebracht op Philadelphia International Records. U merkt misschien dat Lou Rawls, een jeugdvriend van Sam Cooke trouwens, in de titel het streetwise ‘Git’ gebruikt.  Latere uitgaven gebruiken het nettere ‘Get’...

‘I Feel Love’ van Donna Summer werd opgenomen in de studio van producer Giorgio Moroder in München, waar ze toen woonde om in de lokale versie van de musical ‘Hair’ te spelen. Het is een van de meest invloedrijke nummers aller tijden en werd door Moroder beschreven als ‘de start van elektronische dansmuziek’.  
Vóór ‘I Feel Love’ werden de meeste disconummers ingespeeld door orkesten. 
Voor dit nummer gebruikte het team echter een Moogsynthesizer. Met uitzondering van de kick drum – de synthesizer kon dit geluid toen nog niet maken – en de stem van Summer, die het nummer trouwens in één take opnam, zijn alle elementen in het nummer gespeeld door een machine. Donna Summer was in ieder geval een buitenaardse zangeres, en de legendarische clip behoort tot de meest sexy op film vastgelegde minuten uit de geschiedenis van de mensheid…: Donna Summer - I Feel Love 1977 (High Quality). Die jurk was ook de inspiratie voor Jolente’s kostuum in de laatste scène van ‘Bedrog’…  Zo, dan weet u dat ook weeral…

Kostuuminspiratie Donna Summer Jolente De Keersmaeker tg STAN Bedrog

  • Het is niet toevallig dat ‘Trans Europa Express’ van Kraftwerk volgt.  

De invloed van deze club Duitse geeks op de moderne dansmuziek is al even essentieel als die van Moroder en Summer.  Zonder hen geen house, techno, acid, electro, en ook hun stempel op de hip hop is onmiskenbaar (check Planet Rock van Afrika Bambaataa). Waarmee niet gezegd wordt dat ze die stijlen hebben uitgevonden, geen ‘whitewashing’ van de zwarte muziek alstublieft, maar ze hebben meegeholpen aan de evolutie ervan.  Mooie symbiose, lijkt mij…

En nu we toch bezig zijn met sleutelfiguren in de evolutie van de moderne muziek: Suicide, de groep van Martin Rev en Alan Vega. Pure New York industrial-synth-electro-punk, genadeloos en confronterend. Hun concert als voorprogramma van Elvis Costello in de Brusselse Ancienne Belgique op 16 juni 1978, een avond die eindigde met een totale rel en een gebroken neus voor Alan Vega, staat prominent in de annalen van de meest controversiële gigs aller tijden.  
(23 Minutes Over BrusselsU hoort in deze mix het openingsnummer van dat optreden, ‘Ghost Rider’.  

'Sex And Drugs And Rock ‘n’Roll’ staat op het debuutalbum van Ian DuryThe Blockheads, ‘New Boots and Panties!!’  Topschijf. Topkerel. Punt.

`Heroes' van David Bowie. Tja…van zijn gelijknamige twaalfde album. Legend.

‘Psycho Killer’ van Talking Heads. Tja… van hun debuutalbum Talking Heads: 77. Legend.

Het geniale The Passenger’ staat op ’Lust for Life’, het door David Bowie geproduceerde tweede solo-album van Iggy Pop na zijn periode als zanger van The Stooges.  Ik zal dit nummer altijd associëren met zaterdagnacht rond 5 uur in de Cinderella, de iconische punkdiscotheek van Maryse en de Robert op de Stadswaag in Antwerpen, waarvan ik in 1977 nog geen benul had dat ze bestond… (Cinderella’s Ballroom)

En ik zal ook nooit de avond vergeten toen Iggy Pop ‘Lust For Life’ helemaal fout playblackte tijdens zijn passage in Toppop en daarbij ook nog eens het decor afbrak. De punk had de brave goegemeente waartoe ik behoorde en die nog nooit had gehoord van The Sex Pistols, The Damned of The Dead Kennedys, bereikt…   

Ik wist niet wat ik zag en snelde nog maar eens hals over kop naar De Priba voor de single… Iggy Pop - Lust For Life • TopPop. En kijk ook zeker naar dit : Iggy Pop - Lust for Life | Het verhaal achter het nummer | Top 2000 a gogo

Hilarisch en onvergetelijk. Wat een monument die man, still going strong op z’n 73e .

The Sex Pistols dus… In die tijd waren het revolutionaire pioniers die een hele generatie punkers vertegenwoordigden, tegenwoordig is Johnny Rotten a total fucking prick  ('Let Me Finish!' Johnny Rotten Makes His Views on Donald Trump Heard | Good Morning Britain). Maar goed, hun debuutalbum ‘Never Mind the Bollocks’ heeft geschiedenis geschreven.  
Daaruit ‘God Save the Queen’ en ‘Anarchy in the UK’

En dan die Aussie hard rockers rond de broers Angus en Malcolm Young: AC/DC begon in 1973. In 1980 overleed zanger Bon Scott, gestikt in z’n eigen braaksel.  
Rock & Roll… Hij werd vervangen door Brian Johnson uit Newcastle, met wie de band zijn grootste succes kende. Johnson nam tijdens de tournee van 2016 tijdelijk afscheid van AC/DC wegens ernstige gehoorproblemen en werd voor de rest van de tour vervangen door Axl Rose… In november 2020 verscheen hun 17e album, ‘Power Up’, opnieuw met Brian Johnson. And they rock on… En oh ja, Angus Young is een grootse guitarist. En oh ja, de Rosie in ‘Whole Lotta Rosie’ is de voornaam van een nogal omvangrijke groupie met wie Bon Scott volgens Angus Young een one-night stand zou hebben gehad na een optreden in Melbourne. 

De outro van deze mix is de intro van ‘Animals, het elfde album van Pink FloydLees op de wikipagina het hilarische verhaal over de hoes van deze plaat, die met het opblaasbare varken boven Battersea Power Station weet u wel.  
‘Pigs on the Wing Pt. 1’ is meteen een goeie overgang naar de mix van ’75…

tg STAN werkplek VX MIX 08 Betrayal Album Covers