VX MIX 05: BLM Raps Now

VX MIX 05: BLM Raps Now

Frank Vercruyssen

Op geregelde tijdstippen zal ik een mix met u delen. Die mix kan per aflevering alle kanten op gaan. De ene keer wordt het een verzameling seventies funk, de andere keer een persoonlijke selectie uit het oeuvre van Shostakovich, dan weer liedjes van Ann Christy en Wim De Craene, van Fischer Z en Cabaret Voltaire, Oud-muziek van Munir Bachir en Naseer Shamma, Spoken Word van Rafeef Ziadah of Kae Tempest, bebop van Charles Mingus of John Coltrane. Een mix opgebouwd rond de muzikale score van één van onze voorstellingen, een overzicht van de Russische muziek uit het jaar dat ‘Anna Karenina’ verscheen, een ode aan Amelie Lens, aan mogelijkheden geen gebrek.

VX MIX 05: BLM Raps Now Frank Vercruyssen

De vijfde VX-MIX is meteen de vierde en laatste aflevering van de reeks over muziek die de Black Lives Matter-beweging begeleidt, of die geïnspireerd is op gebeurtenissen en toestanden waartegen deze beweging zich verzet.  

U hoort een selectie van politiek en sociaal geëngageerde hiphop-muziek van 2000 tot nu.

Voor ik eraan begin, even een paar bedenkingen

1. Laat het duidelijk zijn dat ik geen enkele mix maak met de pretentie een definitief of sluitend overzicht te geven. Ik maak een selectie, duidelijk bepaald door mijn eigen al dan niet beperkte kennis en voorkeuren.  

2. Men zou kunnen opmerken dat het in deze BLM-mixen ‘altijd over hetzelfde gaat’.  Dat klopt wellicht aangezien alle tracks het thema gemeen hebben. Mijn objectief hier is dan ook eerder journalistiek. U krijgt een overzicht van wat er zoal bestaat over dit onderwerp en niet een gezellige easy listening-mix als achtergrond bij het koken. Het is duidelijk dat deze nummers eerder in your face dan uplifting zijn omdat ze frustratie, woede en verzet uitdrukken, maar binnen die krachtlijnen kan u zeer veel variatie ontdekken. Het heeft dus niet zoveel zin om over ‘zo agressief en negatief allemaal’ te beginnen… Mad as fuck is nu eenmaal…mad as fuck.

3. Zoals al eerder vermeld: het is vanuit diezelfde journalistieke beweegreden dat ik deze nummers, die bijna allemaal gemaakt zijn door zwarte artiesten, met u deel. Het is hierbij absoluut niet mijn bedoeling mij deze muziek cultureel toe te eigenen of te pretenderen dat ik deze ervaringen deel.  White privilege is real. Dat neemt niet weg dat ik met deze muziek ben opgegroeid en oud geworden, dat ik mij door deze woorden direct aangesproken voel, dat ze een woede verwoorden die ik ook voel en dat ik onvoorwaardelijk solidair ben met de black power beweging.   

Mijn motivering is dus niet pretentie maar respect en empathie

4. Het zogenaamde ‘N-word’ komt in de meeste van deze tracks overvloedig voor.  
Mijn positie in deze kwestie is al jaren heel simpel: ik gebruik het woord zelf nooit, maar als ik een titel van een nummer of een citaat uit een tekst geef, schrijf ik het gewoon op,  en verder laat ik het nummer gewoon horen.  Ik vind het nogal hypocriet om in dat geval een zwaktebod als ‘n---a’ te gaan gebruiken. 

Joyner Lucas verwoordt het gebruik van dat woord volgens mij perfect in ‘I’m not racist’

‘The power in the word "Nigga" is a different sin
We shouldn't say it but we do, and that’s just what it is
But that don't mean that you can say it just cause you got nigga friends

Nigga, that word was originated for you to keep us under
And when we use it, we know that's just how we greet each other
And when you use it, we know there's a double meaning under’

Get it ? Got it.  Good.  https://www.youtube.com/watch?v=KM1VXhZT37E

Let's get going:

 

Media content
Audio file

De mix begint met een korte blast from the past van de legende die Richard Pryor was, de eerste zwarte stand-upcomedian die het zei zoals het was, meedogenloos persoonlijk, ongepolijst, onbeschaamd en onvergetelijk. Hij gooide dat vermaledijde N-woord in het gezicht van de goegemeente, een voorbeeld dat ontelbare artiesten zullen volgen.  

De track ‘Niggers vs. The Police’ komt uit de LP ‘That Nigger’s Crazy’ (ja, hij zorgde ervoor dat we er niet om heen kunnen) die Pryor opnam in de Soul Train Club van Don Cornelius in 1974. In later jaren zou hij trouwens, na een reis door Afrika, zijn standpunt over het woord veranderen en het niet meer gebruiken.

Richard Pryor
Richard Pryor

 

De tracks in dit overzicht heb ik deze keer in een tijdlijn verwerkt, want waarom ook niet?

2000

De vorige mix eindigde met ‘Diallo’ uit 2000. We gaan verder waar we gebleven zijn met ‘One Four Love Pt. 1’, een track uit de EP die Hip Hop for Respect vergezeldeeen project over politiegeweld in het algemeen en over Amadou Diallo in het bijzonder. Dit project, waaraan in totaal 41 MC's meewerkten, is geïnitieerd door Mos Def and Talib Kweli van Black Star uit Brooklyn.

Hiphop for respect

2004

Net als bij Paris en Public Enemy is het repertoire van Immortal Technique volledig gewijd aan de politieke strijd. De nummers in deze mix zijn dan ook alleen maar voorbeelden uit het oeuvre van deze Peruviaans-Amerikaanse MC. 

‘Fight Until The End’ is een samenwerking met de Puerto Ricaanse rapper Sabac Red en is te vinden op diens LP ‘Sabacolypse’.

Immortal Technique - Sabac Red

2006

The Coup uit Oakland is nog zo’n outfit wiens hele oeuvre uitgesproken politiek is.  

Men kan de fantastische frontman Boots Riley met gerust geweten uiterst links noemen… De muziek van The Coup is onvervalste Westcoast Funk, met seriously conscious lyrics delivered in that heavy Oakland Twang… Ik ben alvast fan van het eerste uur. ‘My Favorite Mutiny’ komt uit hun vijfde album Pick a Bigger Weapon.  

Naast Boots hoort u in het nummer ook Black Thought (The Roots) en Talib Kweli. 

Mag ik u tot slot van harte Boots Riley’s eerste langspeelfilm (door hem geschreven en geregisseerd) uit 2018 aanraden : Sorry to Bother You

Boots Riley

2008

Nas hoeft verder niet voorgesteld. Hij is een van de grootste rap-artiesten uit de geschiedenis. Period. ‘Breathe’ staat op zijn negende plaat Untitled Nas album.  Lees ook over de controverse rond de oorspronkelijke titel van het album.  

Verder is het materiaal atypisch voor Nas, die niet echt bekend staat als de meest politieke MC. Dit album vormt daarop echter een opmerkelijke uitzondering.  

De lyrics en ook het artwork zijn dit keer uitgesproken militant van aard.

Untitled Nas Album

‘The 3rd World’ uit de gelijknamige elpee is de tweede track van Immortal Technique in deze mix. De lyrics gaan in dit nummer breder dan BLM en klagen de neoliberale wereldorde aan. Check ze, het loont de moeite

The 3rd World - Immortal Technique (LYRICS)

2009

Even een uitstap naar Londen waar we de Britse evenknie van Immortal Technique vinden: Lowkey, MC en activist, zeer actief in het veld, met een uitgesproken mening over binnen- en buitenlandse kwesties. Of het nu over Irak gaat, over Palestina of over Grenfell Tower, Lowkey is militant, zeer goed geïnformeerd. 

Daarenboven bezit hij indrukwekkende rhyming skills... 

Zijn materiaal is dan ook breder dan BLM. In ‘Wake Up’ uit het album ‘Uncensored’ heeft hij het over kinderarbeid en moderne slavernij in de fabrieken in zogenaamde derde wereldlanden waar onze sneakers of chocolade worden gemaakt… 

Lowkey

2011

The Game is de zoon van twee leden van The Crips in Compton. Hij groeide op in Santana Blocc, een Crip buurt, maar werd later zelf lid van hun belangrijkste rivalen, The Bloods. De uiterst gewelddadige geschiedenis van The Bloods en The Crips, twee bendes die het sociaal vacuüm vulden nadat de FBI aan het einde van de jaren zestig de zwarte politieke en sociale organisaties had gedecimeerd, heeft zeer veel invloed gehad op het dagelijkse leven in South Central Los Angeles en heeft ondertussen meer dan 15 000 levens geëist. 

Een belangrijk moment in de geschiedenis van The Bloods & The Crips was de Watts truce, een wapenstilstand tussen beide gangs die op 28 april 1992 was getekend, welgeteld één dag voordat de agenten die Rodney King in elkaar hadden geslagen, werden vrijgesproken.  

Deze vrijspraak zou leiden tot de 1992 Los Angeles riots. U kan zich inbeelden dat de combinatie van Truce en Riots de burgemeester van Los Angeles de stuipen op het lijf joeg. Tot dan toe hadden de jongeren in de achtergestelde buurten elkaar bewaakt en afgemaakt, wat het stadsbestuur natuurlijk bijzonder goed uitkwam. Maar als al die zwaarbewapende jongeren zich zouden verenigen en zich tegen de werkelijke verantwoordelijken van hun sociale en economische situatie zouden keren, zou het einde zoek zijn. Uiteindelijk zou de burgemeester de California National Guard oproepen, alsook 2000 federale infanteristen en 1500 Marines, om de opstand de kop in te drukken, met 63 slachtoffers tot gevolg.

The Truce
The Truce

 

Maar terug naar The Game… 

‘The Kill’ werd geproducet door Cool & Dre, een productieduo uit Miami, FL. Het nummer is te vinden op The Game’s mixtape ‘Purp & Purpose’, die hij op 24 januari als free online download aanbood.

The Game
The Game en z’n tats.

 

2012

Yasiin Bey (f.k.a. Mos Def) schreef ‘Made You Die’ drie maanden na de racistische moord op Trayvon Martin (Shooting of Trayvon Martin). Het nummer is geproduceerd door Salaam Remi en naast Yasiin Bey hoort u Dead Prez en Mikeflo.  

De beats komen van de klassieke Nas track ‘Made You Look’.

Kijk hier voor een in depth artikel over de Trayvon Martin case : 
http://www.bad-perm.com/2012/03/nothing-changes-until-something-changes-the-trayvon-martin-case/

Trayvon Martin
Trayvon Martin

 

‘Don’t Die’ is te vinden op R.A.P. Music, het vijfde album van de fantastische Killer Mike, en was zijn eerste samenwerking met El-P, met wie hij later Run the Jewels zou oprichten. Killer Mike, ooit begonnen als gast op ‘Stankonia’ van fellow Atlantans Outkast, is in zijn lyrics expliciet politiek. En hard. En luid. Hij is zeer actief in de strijd tegen racisme, sociale ongelijkheid en politiegeweld in de VS en heeft zich ontpopt tot een van de belangrijkste stemmen van BLM. 

Kijk naar deze hartverscheurende impromptu getuigenis na de moord op George Floyd:

Media content

En ook hier in 2016 helemaal on point…:

Media content

2014

Don't Shoot’ is een single van The Game met Rick Ross, 2 Chainz, Diddy, Fabolous, Wale, DJ Khaled, Swizz Beatz, Yo Gotti, Curren$y, Problem, King Pharoah, TGT, en zelfs zijn dochter doet mee op het einde… Het nummer is een eerbetoon aan Michael Brown, waar ik het ook in ‘BLM Now’ al over heb gehad. De opbrengsten van het nummer gingen naar Michael Brown Memorial Fund. 

Don't Shoot

Hier een streng doch interessant artikel dat het opportunisme van dit en andere collective effort nummers in vraag stelt… : https://grantland.com/hollywood-prospectus/dont-shoot-hip-hop-posse-cut-ferguson-michael-brown/

2015

Na het ‘Ferguson-jaar’ 2014 was 2015 alweer een erg zwart jaar (pun intended) in de geschiedenis van politiegeweld in de VS.  Slachtoffers waren onder anderen Charley Leundeu KeunangTony RobinsonAnthony HillMeagan HockadayEric HarrisWalter ScottFreddie GrayWilliam ChapmanJonathan SandersSamuel DuBoseJeremy McDoleCorey JonesJamar Clark en Sandra Bland (zie ‘Sandra’s Smile van Blood Orange in de aflevering BLM Now) en er was natuurlijk de moord op The Charleston Nine door Dylan Roof (zie ‘Cry No More’ van Rhiannon Giddens, ook in de aflevering BLM Now).

Wie beter om ons door de grauwe realiteit van dat jaar te leiden dan Kendrick Lamar uit Compton, Los Angeles, zonder twijfel een van de belangrijkste hiphopartiesten van zijn generatie, een sublieme lyricist die meespeelt op het niveau waar zich alleen MC's als Rakim, Nas, KRS-One of B.I.G. bevinden…  

Kendrick Lamar

Zowel Alright als The Blacker the Berryzijn te vinden op zijn derde album To Pimp a Butterfly’.  

Geen verdere commentaar nodig, alleen nog even de clips meegeven : 

Media content

(op 00’17” ziet u twee sneakers over een elektriciteitsdraad hangen, wat betekent dat de drager van die sneakers op deze plek is neergeschoten.  Als je door South Central L.A. rijdt, zie je dit beeld onrustwekkend vaak…)

Still uit Kendrick Lamar Alright

Media content

Paris hoef ik niet meer voor te stellen (zie ook BLM Raps Now). De eerste versie van ‘Martial Law’ stond op de door hem geproduceerde compilatie ‘Hard Truth Soldiers Pt. 2’ uit 2009.  

Aan deze tweede versie, ‘Martial Law (Redux)’, verschenen op zijn zevende album ‘Pistol Politics’, werkten ook Dead Prez en Kam mee. Over deze Kam nog twee nerd facts: hij is de neef van Ice Cube en heeft in 1993 een single uitgebracht over de eerder genoemde Watts Truce (Kam - Peace Treaty).

2016

In 2016 werd het er wat slachtoffers betreft niet beter op : te betreuren waren onder anderen Bruce Kelley Jr., Alton SterlingPhilando CastileJoseph MannAbdirahman AbdiPaul O'NealKorryn GainesSylville SmithTerence CrutcherKeith Lamont ScottAlfred Olango, en Deborah Danner.  

Het protest van de BLM beweging tegen deze ‘onslaught’ was dan ook navenant.  

En ook de hiphop liet zich niet onbetuigd : 

Joe Budden is een rapper op rust, zou men kunnen zeggen. Hij heeft zijn rap-carrière in 2018 vaarwel gezegd. ‘Freedom Freestyle’ is een beenharde herwerking van ‘Freedom’ van Beyoncé & Kendrick Lamar dat u in ‘BLM Now’ kan horen.  

Het nummer bevat ook quotes uit de briljante BET Awards speech van Jesse Williams (Jesse Williams Condemns Police Brutality In Moving Speech at 2016 BET Awards | BET Awards 2020).  Na deze speech circuleerden er trouwens twee petities: een om Williams te ontslaan uit ‘Grey’s Anatomy’ en een om hem niet te ontslaan…

‘Freedom Freestyle’ is in ieder geval een killing track met een hardcore tekst en een hair raising video die begint met de clip die Diamond Reynolds, Philando Castile’s vriendin, op Facebook had geplaatst : Joe Budden - Freedom Freestyle.

‘I was told there was once a world where slaves communicated with each other via music, and tho I wasn’t present for that, the Hip Hop I fell in love with always encouraged me to do the same (Thank you Public Enemy)…. Let this act as an unfortunate reminder that times change and they don’t. I’m afraid to wonder what happens when we as a people decide to stop saying it. Some deem us threatening now by sheer design. We are not. We are loving, passionate, cultured and proud, even during unrest. However, with every life viciously and maliciously taken by costumed evil, we grow more and more afraid. What will occur when too many of us are afraid ?’ (Joe Budden)

Joe Budden - Jesse Williams
Joe Budden  -   Jesse Williams

 

Common, in het begin bekend als Common Sense, draait al lang mee. Hij is een van de MC's die Chicago op de hiphop-map heeft gezet in het begin van de nineties. Naast hiphop-artiest en acteur is hij ook sociaal en politiek erg actief.  

‘Black America Again’ staat op zijn gelijknamige elfde album. Voor dit nummer werkte hij samen met Stevie Wonder.

Mis zeker de epische clip van dit nummer niet, of moet ik zeggen de kortfilm, want hij duurt 21 minuten. Onder andere de wijze waarop Common op straat zijn nummer rapt, alleen begeleid door een percussionist, is werkelijk subliem. Neem uw tijd dus en bekijk ‘m helemaal: 

Media content

En nu we toch bezig zijn, check deze freestyle van Common op ‘Sway in the morning’, het legendarische ochtendprogramma van Sway dat te horen is op Eminem’s Hiphop radiostation ‘Shade 45’ (https://www.siriusxm.com/channels/shade-45): 

Common spits Freestyle on Shade 45

De essentie van hiphop, no doubt.

Common - Black America Again

In juni verscheen ‘16 Shots’ waarin Vic Mensa, ook een MC uit de South Side of Chicago, teruggrijpt naar de moord op Laquan McDonald in diezelfde stad op 20 oktober 2014 (police shooting of 17-year-old Laquan McDonald).  

Het nummer staat op zijn Mixtape There's Alot Going On

Een artikel in de Chicago Tribune: https://www.chicagotribune.com/entertainment/ct-vic-mensa-16-shots-video-20161024-story.html en ook de video van deze track met footage van de Chicago police dashcam : Vic Mensa - 16 Shots.

There's Alot Going On

Lees of luister naar dit interview waarin Vic Mensa onder meer praat over zijn bezoek aan Israel en Palestina : https://theintercept.com/2018/11/21/revolutionary-rapper-vic-mensa-on-palestine-the-chicago-police-and-the-poisoning-of-fli

 

Met ‘We The People’ zijn we bij A Tribe Called Quest beland. De invloed van deze crew uit Queens, NY op de muzikale en tekstuele evolutie van de hiphop kan moeilijk overschat worden. De geschiedenis van de groep begon in 1985 toen de fenomenale Q-Tip en producer/dj Ali Shaheed Muhammad tapes begonnen op te nemen.  

Later vervoegden de betreurde Phife Dawg en Jarobi White de groep en vanaf 1988 was A Tribe Called Quest een feit. Als onderdeel van de Native Tongues hebben ze vanaf de release van hun debuutalbum People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm in 1990 een sleutelrol gespeeld.  

We the People....’ staat op hun laatste studioalbum We Got It from Here... Thank You 4 Your Service. Omdat deze track als een van de eerste werd opgenomen is Phife Dawg, die aan diabetes leed en later tijdens de opnames zal overlijden, nog te horen. Q-Tip zal uiteindelijk het album alleen afwerken.  Op de clip van het nummer zien we tijdens Phife’s verse een grote mural van hem die tot leven komt…:

Media content
Tribe in de studio, NYC 1991. Ali Shaheed Mohammed, Phife Dawg en Q-Tip
Tribe in de studio, NYC 1991. Ali Shaheed Mohammed, Phife Dawg en Q-Tip

 

Domani Harris is weer een van die artiesten die ik voor het samenstellen van deze mix niet kende… Wat vind ik zoal: hij is een van de zeven kinderen van T.I. en Tiny Harris. Over T.I. zo meteen meer, er komt een nummer van hem langs. 

Eerst over Domani dus: geboren in Atlanta in 2001, op tienjarige leeftijd begonnen met rappen, ondertussen een van die jonge influencers van vandaag.  Hier een interview uit The Source: https://thesource.com/2019/11/26/while-t-i-is-making-news-on-the-red-table-talk-his-son-domani-is-pushes-ahead-reintroducing-himself/

‘Black Lives Matter’ staat op z’n EP ‘The Process’… Nuff said…

Domani Harris
Domani Harris

 

Killer Mike daarentegen, die ken ik iets beter en over hem heb ik het al eerder gehad.  ‘Talk To Me’ staat op Run the Jewels 3, het… derde studioalbum van… Run the Jewels. Kwestie van duidelijk te zijn. Run The Jewels, kortweg RTJ, de groep rond Killer Mike en EL-P staat voor rauwe beats en beenharde teksten, in your face hiphop met een quasi industriële sound die soms doet denken aan Public Enemy’s Terminator X. 

Het is niet toevallig dat op het album ,’RTJ2’ Zack de la Rocha van RATM opduikt op ‘Close Your Eyes (And Count to Fuck)’. ‘Talk To Me’ is niet specifiek politiek van toon, eerder gif in rijmvorm.  

Matthew Strauss verwoordt het mooi bij Pitchfork : 

Given their backgrounds in activism and clear-eyed paranoia, Killer Mike and El-P are prone to make political music. But since its 2013 inception, Run the Jewels has been their outlet favoring excellent shit-talking. Of course, concern for the world crops up on their releases, but on the less explicitly political tracks there’s a different sort of power: the ability to demolish a track in the face of grave danger.

“Talk to Me” is the first song from the anxiously-awaited Run the Jewels 3, and it falls closer to snarling vitriol than social critique. But Mike does target Trump: Went to war with the devil and Shaitan/He wore a bad toupee and a spray tan,” he raps, and shouts at “these All Lives Matter-ass white folk.”  El nods to a parent government full of “crooks [that] tap your phone and now have a file on you.” The fact that those lines can exist in the same song as “You think Baby Jesus killed Hitler just so I’d whisper?” is, as always, remarkable. The juxtaposition shows the polar inanities of our world: There’s nonsense and there’s no sense, but they’re both equally absurd.’

Kijk zeker naar het Tiny Desk Concert van RTJ dat begint met ‘Talk To Me’ : https://www.youtube.com/watch?v=u-syZXHPcJE.

Again, net als bij Common, the essence of hiphop.

(PS. Wat een geniale reeks toch, die Tiny Desk Concerts…)

Run The Jewels

 

Het laatste nummer van 2016 in deze mix is ‘We Will Not’ van T.I. uit Atlanta, de vader van Domani dus… Net als zijn zoon was de man mij tot nu toe volstrekt onbekend. Of ik daar veel aan gemist heb, weet ik niet. In ieder geval heeft hij elf albums op z’n actief en sleepte blijkbaar al drie Grammy’s in de wacht. ‘We Will Not’ verschijnt eerst op de EP Us or Else en later op de full length versie Us or Else: Letter to the System’. De EP is naar eigen zeggen ‘aimed at supporting the #BlackLivesMatter movement, and will speak explicitly about the twisted road race relations took in America to arrive at its current precarious state.’

‘We Will Not’ is voor mij nu niet het meest geniale nummer van de verzameling maar onderstaande quote van T.I. maakt veel goed.  
Een mooi voorbeeld van giving respect where respect is due : 

Quote T.I.

2017

Eén nummer voor dat jaar, maar wat voor een: I'm Not Racist, een single van Joyner Lucas. Het nummer van deze zoon van een zwarte vader en een witte moeder uit Worcester, Massachusetts, met zijn erg confronterende tekst en schokkende clip veroorzaakten een storm in Amerika en daarbuiten. Het is dan ook een redelijk geniaal concept: twee standpunten over de realiteit, een wit en een zwart, twee scheldtirades met op het einde een poging tot verzoening, of alvast een bereidheid tot beter begrijpen. Wat de clip van het nummer zo schokkend maakte, naast de tekst, was het uitspelen van het N-woord controverse. Het eerste ‘witte’ deel wordt door een witte acteur vertolkt met MAGA cap, terwijl de tekst vol N-woorden staat. Het wordt pas op het einde duidelijk dat de rapper in beide delen zwart is, Joyner Lucas zelf dus… 

De clip :

Media content

Als u wil, kan u de ‘reactievideos’ op dit nummer, waarin mensen reageren op een clip die ze voor het eerst zien, bekijken op YouTube. Daarin wordt bijvoorbeeld pijnlijk duidelijk wat het bij een zwarte Amerikaan teweegbrengt als hij een witte Amerikaan dat woord ziet gebruiken. DAD REACTS to Joyner Lucas - I'm not racist

Tot slot de lyrics : 

With all due respect
I don't have pity for you black niggas, that's the way I feel
Screamin' "Black Lives Matter"
All the black guys rather be deadbeats than pay your bills
Yellin' "Nigga this" and "Nigga that"
Call everybody "Nigga" and get a nigga mad
As soon as I say "Nigga" then everyone react
And wanna swing at me and call me racist cause I ain't black
Well pound that then
Talkin' about slavery like you was around back then
Like you was pickin' cotton off the fuckin' ground back then
Like you was on the plantation gettin' down back then
Aight, look

I see a black man aimin' his gun
But I'd rather see a black man claimin' his son
And I don't mean just for one day and you done
I mean, you still trapped in a rut
And I work my ass off and I pay my taxes for what?
So you can keep livin' off free government assistance?
Food stamps for your children, but you're still tryna sell 'em
For some weed and some liquor or a fuckin' babysitter
While you party on the road cause you ain't got no fuckin' goals?
You already late

You motherfuckas needa get your damn priorities straight
Wait, it's like you're proud to be fake
But you lazy as fuck and you'd rather sell drugs
Than get a job and be straight, and then you turn around and complain
About the poverty rate? Fuck outta my face!
You can't escape problems

You can pray for some change but can't break a dollar
Got nobody else to blame, so you blame Donald
"They fuck the world with a Make America Great condom"
My voice been back
I'm not racist, my sister's boyfriend's black
I'm not racist, my sister-in-law's baby cousin Tracy
Got a brother and his girlfriend's black

My head's in the cloud
Heard there's not enough jobs for all the men in your house
Maybe we should build a wall to keep the Mexicans out
Or maybe we should send 'em all to the ghetto for now
I'm not racist, and I never lie
But I think there's a disconnect between your culture and mine
I worship the Einsteins, study the Steve Jobs
But you ride 2Pac's dick like he was a fuckin' god, oh my god!
And all you care about is rappin'

And stuntin' and bein ratchet, and that's the nigga within you
Music rotting your brain and slowly start to convince you
Then you let your kids listen and then the cycle continues
Blame it all on the menu, blame it on those drinks
Blame it on everybody except for your own race
Blame it on white privileges, blame it on white kids
And just blame it on white citizens, same with the vice president

Bunch of class clowns
Niggas kneelin' on the field, that's a flag down
How dare you try to make demands for this money?
You gon' show us some respect,
You gon' stand for this country, nigg-er!
I'm not racist

I'm just prepared for this type of war
I heard Eminem's rap at the awards, who's he fightin' for?
Y'all can take that motherfucker too, he ain't white no more
It's like you wanna be so famous
You'll do anything for attention and a little payment
I can't take you nowhere without people pointin' fingers
Pants hangin' off your ass, you ain't got no home trainin'?
Put your fuckin' pants up, nigga! Put that suit back on!
Take that du-rag off! Take that gold out your mouth!
Quit the pitiful stuff
And then maybe police would stop killin' you fu
Cks
Yo, what the fuck?! I'm not racist
It's like we livin' in the same buildin' but split into two floors
I'm not racist
But there's two sides to every story, I wish that I knew yours..

I wish that I knew yours
I'm not racist, I swear

With all disrespect
I don't really like you white motherfuckers, that's just where I'm at
Screaming "All Lives Matter"
Is a protest to my protest, what kind of shit is that?
And that's one war you'll never win
The power in the word "Nigga" is a different sin
We shouldn't say it but we do, and that just what it is
But that don't mean that you can
Say it just cause you got nigga friends

Nigga, that word was originated for you to keep us under
And when we use it, we know that's just how we greet each other
And when you use it, we know there's a double meaning under
And even if I wasn't picking cotton physically
That don't mean I'm not affected by the history
My grandmomma was a slave, that shit gets to me
And you ain't got no motherfucking sympathy, you pussy nigga!

I'm sorry you can never feel my life
Tryna have faith, but I never felt alright
It's hard to elevate when this country's ran by whites
Judging me by my skin color and my blackness
Tryna find a job but ain't nobody call me back yet
Now I gotta sell drugs to put food in my cabinet
You crackers ain't slick, this is all a part of your tactics
Don't talk about no motherfucking taxes, when I ain't making no dough
You think you know everything but you don't
You wanna copy our slang and everything that we know
Tryna steal black culture and then make it your own, whoa

Fuck, I'm exhausted
I can't even drive without the cops tryna start shit
I'm tired of the systematic racism bullshit
All you do is false shit, this the shit that I'm forced with
And you don't know shit about my people, that's what bothers you
You don't know about no fried chicken and no barbeque
You don't know about the two-step or no loose change
You don't know about no 2 Chainz or no Kool-Aid, you don't know!

And even though Barack was half as black
You hated president Obama, I know that's a fact
You couldn't wait to get him out and put a cracker back
And then you gave us Donald Trump and now it's payback for that
I'm not racist, I never lied

But I know there's a disconnect between your culture and mine
Yeah, I praise 2Pac like he was a fuckin' god
He was fighting for his life right
Before he fuckin' died nigga, die nigga!
And all you care about is money and power
And being ugly and that's the cracker within you
Hatred all in your brain, it slowly start to convince you
And then you teach it to your children until the cycle continu

Blame it on Puerto Rico, blame it on OJ
Blame it on everybody, except for your own race
Blame it on black niggas and blame it on black citizens
Aim at the black businesses, I ain't saying I'm innocent
But, I might be any day now

Treatin' everybody how you want and any way how
I swear North Korea 'bout to bomb us any day now
And now I'm duckin' everytime I hear a fuckin' plane now, shit
You know I make a lot of sense but you just can't admit it
When Eminem went against Trump, that was the illest
Cause even though he's white, he let us know he standin' with us
I'm not racist, but I cry a lot

You don't know what it's like to be in a frying pot
You don't know what it's like to mind your business
And get stopped by the cops and not know if you 'bout to die or not
You worry 'bout your life, so you take mine
I love you but I fuckin' hate you at the same time
I wish we could trade shoes or we could change lives
So we could understand each other more but that'd take time
I'm not racist

It's like we livin' in the same buildin' but splittin' the both sides
I'm not racist
But there's two sides to every story and now you know mine

Can't erase the scars with a bandage
I'm hopin' maybe we can come to an understandin'
Agree to disagree, we could have an understandin'
I'm not racist

Joyner Lucas
Joyner Lucas

 

2018

JAG behoort tot de nieuwe generatie hiphop-artiesten uit de West Coast. Hij is 28, komt uit South Central LA, is begonnen als battle rapper en heeft ondertussen een stevige reputatie opgebouwd. 

‘Kapernick Effect’ is een single die voorafging aan zijn debuutalbum ‘Dalton Ave’. Het nummer kwam uit kort nadat de 23 jarige Stephon Clark met 20 kogels werd neergeschoten door de politie van Sacramento (Shooting of Stephon Clark). De titel verwijst naar Colin Kaepernick, de San Francisco 49ers quarterback die op 1 september op één knie ging zitten (‘taking the knee’) tijdens het nationaal volkslied, een actie die veel gevolg en veel gevolgen zou hebben.

U.S. national anthem protests (2016–present)

JAG - Stephon Clark - Colin Kaepernick
JAG   -   Stephon Clark   -   Colin Kaepernick

 

‘Black Genius’. 
Ja, klopt, dat is ze wel… 
Akua Naru, geboren in New Haven, Connecticut, MC, poet, wordsmith, liquid night.
Ze is zeer internationaal actief en reist de wereld rond met haar zeskoppige band. Er zijn ondertussen vier albums van haar verschenen. ‘Black Genius’, komt uit haar meest recente ‘The Blackest Joy’. 

Kijk ook naar deze twee clips uit de Live & Aflame sessions,
het rapnummer 'The Block': 

Media content

en, als u wil weten wat ik bedoel met liquid nightnaar dit spoken word nummer:

Media content

‘Rest In Power’ is een ode aan Trayvon Martin. Kijk naar mijn begeleidende tekst bij ‘Made You Die’ van Yasiin Bey voor de details over deze zaak uit 2012.

Tariq "Black Thought" Trotter is de lead MC van the Roots uit Philadelphia, PA.  

Deze supreme artiest heeft door de jaren een meer dan indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Hij staat ook bekend als een van de meest getalenteerde rappers aller tijden, met een werkelijk buitenaards freestyletalent.

Hier de clip van het nummer :

Media content

Ik wil u ook niet deze freestyle uit Sway in the Morning onthouden, waarin Method Man en Black Thought loos gaan, en waarin Method Man heel goed beseft wie hij naast zich heeft:

Media content

En als u er geen genoeg van krijgt: bij Funkmaster Flex, Black Thought met 10 minutes of continuous breath, daaaaaaamn…

Media content

2019

Twee grandioze vrouwelijke MC’s vertegenwoordigen ‘19 in deze mix, te beginnen met Rapsody uit Snow Hill, North Carolina, die met haar album Eve een ode brengt aan invloedrijke zwarte vrouwen vóór haar. Elk nummer op dit album is genoemd naar één van hen: Aaliyah, Michelle, Serena, Afani,...  
‘Nina’ is het openingsnummer. 

Hieronder de link naar de episode van ‘People’s Party’ waarin Talib Kweli en Jasmin Leigh Method Man interviewen. Op de vraag wie zijn favoriete vrouwelijke rapper is, antwoordt hij zonder aarzelen (op 01h14’05”) : "Rap, Rap, all day ! If you don’t know who Rap is… Rap! Dig it?’ (…) ‘Of course, everything she stand for. She remind me of myself. She don’t want you to focus on the fat ass or what she got on. She wants you to see her mind first.  Rap is dope, man…"

Als u wat tijd heeft, bekijk dan zeker het hele interview met Meth, opgenomen tijdens de lockdown, het is briljant, echte mensen die echt praten, ook over BLM: https://uproxx.com/music/peoples-party-method-man-favorite-female-rapper/

En een long read over Rapsody en haar album ‘Eve’ alhier: https://www.npr.org/2019/08/09/749645215/with-eve-rapsody-wields-the-legacies-of-legendary-black-women-from-nina-to-seren?t=1610209051558

Rap, dus… Rap! You dig?

Rapsody
Rapsody

 

Voor de tweede track uit ‘19 trekken we naar Afrika met ‘Freedom’ van… well, The Really Great Sampa the Great

Sampa Tembo is geboren in Zambia in 1993, opgegroeid in Botswana en uiteindelijk, via San Francisco, Los Angeles en Sydney, geland in Melbourne.  Haar debuutalbum The Return is essential listening, funky, jazzy, afro, soulful en very conscious hiphop

Mis deze fenomenale (ik weet het, adjectievenmoeheid, maar echt echt) lockdown2020 gig niet op Roots Picnic, het jaarlijkse door The Roots georganiseerde festival in Philadelphia:

Media content

Check naast Sampa en de andere muzikanten de drie zangeressen…Nee maar echt, ffs, hoeveel talent kan iemand hebben…
En omdat ik er niet over kan zwijgen: bekijk deze (vul zelf een heel erg lovend adjectief in) clip van ‘Final Form’:

Media content
Tekst

THE SHIZNIT, FAM!

Afbeelding
micdrop

2020

Veel toepasselijker dan dit kan het overzicht van ’20 niet beginnen: ‘Lockdown’ van de ook alweer schandalig getalenteerde MC, zanger en multi-instrumentalist Anderson Paak uit Oxnard, California, een kuststadje ten noorden van Los Angeles, naast de Oxnard Plain, waar de aardbeien overvloedig en rood zijn.

Deze veelzijdige en veel gelauwerde artiest, ook gekend voor zijn geweldige live shows, heeft ondertussen vier albums op z’n actief. 

Check de clip, waarin, jawel, de mondmaskers opduiken, en ook de naam George Floyd…:

Media content

En hier hoort u de remix met JID, Noname, and Jay Rock: http://smarturl.it/APLockdownRemixes

Anderson Paak - Lockdown

En dat brengt ons naadloos bij Noname

Fatimah Nyeema Warner komt uit Chicago en is slam poet, MC en activiste.  

Haar debuutalbum ‘Room 25’ doet muzikaal denken aan Bahamadia en Ladybug Mecca van The Digable Planets, jazzy en multi-layered, maar haar teksten zijn raunchier en rauwer. ‘Song 33’ is een kort en krachtig antwoord op ‘Snow on the Bluff’ van J. Cole, een nummer dat uitkwam tijdens de George Floyd protesten. Vijf dagen na de moord op George Floyd had ze namelijk een tweet de wereld ingestuurd waarin ze rijke hiphopartiesten tot de orde riep om zich uit te spreken over de BLM protesten. De tweet:

‘Poor black folks all over the country are putting their bodies on the line in protest for our collective safety and y’all favorite top selling rappers not even willing to put a tweet up. Niggas whole discographies be about black plight and they no where to be found’.  

In de eerste strofe van ‘Snow on the Bluff’ heeft Cole het over ‘a young lady’ die door haar ‘tone’ mensen in het harnas jaagt. 

In Song 33 is de repliek van Noname duidelijk : 

‘I guess the ego hurt now
It's time to go to work, wow, look at him go
He really 'bout to write about me when the world is in smokes ? 
When there's people in trees ? 
When George was beggin' for his mother sayin' he couldn't breathe ? 
He thought to write about me.’ 

Verder heeft ze het over geweld tegen zwarte vrouwen en over de moord op BLM activiste Oluwatoyin Salau. (For the record : gedood door Aaron Glee, een zwarte misdadiger, dus niet door een politieagent of witte extremist).

Voor de liefhebbers:

Media content

Terrace Martin uit Los Angeles is de zoon van een jazz drummer en van een zangeres. 

Hij heeft dan ook een achtergrond die zich eerder in de jazz situeert, hij speelt piano en saxofoon, en is van daaruit de hiphop ingerold. ‘I started producing hip-hop tracks because it was the music of my time, but I never lost my love for jazz.’  Hij heeft zich ondertussen ontwikkeld tot topproducer (van onder andere Kendrick Lamar’s nu al klassieke albums ‘To Pimp a Butterfly’ en ‘Damn’) en MC en heeft zelf zeven albums uitgebracht vol jazzy, rhythm & bluesy, hip hop deluxe . Voor het meest recente, Dinner Party, werkte hij samen met onder meer jazz saxofonist Kamasi Washington.  

Het is met deze laatste dat hij de keiharde stomp in de maag ‘Pig Feet’ heeft gecreëerd, alweer tijdens de aftermath van de moord op George Floyd.  Werken verder mee aan deze single: Denzel Curry uit Florida, Daylyt (een Grape Street Crip affiliated ‘battle rapper’* uit Watts en G Perico (een new school G-funker en Broadway Gangster Crip uit South Central).

Voor een mooi artikel over dit nummer en voor de keiharde clip met hartverscheurend einde: https://atwoodmagazine.com/mcpf-terrace-martin-denzel-curry-pig-feet-song-review/

* Even een historische flash: de zogenaamde Battle rap is een moderne versie van The Dozens, een verbaal spel waarin twee partijen elkaar proberen af te maken met woorden tot één van de twee partijen opgeeft of tot de omstaanders op het einde beslissen wie er wint.  The Dozens zijn ontstaan in Afrika en zijn in de VS verder ontwikkeld in de tijd van de slavernij, toen geweld onder slaven meedogenloos werd afgestraft. Het verbale ‘sparren’ kwam dus in de plaats van het fysieke gevecht. Voor wie zin heeft, hier zo’n battle rap met de genoemde Daylyt en met Cortez uit Brooklyn: 
https://www.youtube.com/watch?v=DjSbbP7eajc

Terrace Martin   -   Denzel Curry   - G Perico
Terrace Martin -  Denzel Curry  -  G Perico
Daylyt - Kamasi Washington - 'Pig Feet'
Daylyt -  Kamasi Washington  - 'Pig Feet' 

 

Wat de algemene toon en het niveau van wanhoop en woede van de bevolking en van de artiesten die ze vertegenwoordigen betreft zijn er absoluut parallellen te trekken tussen 2020 en 1968. Vóór en na de moord op MLK zagen we een compleet verschillend gevoel en navenant gedrag in de muziek en op de straat, wat zich uitte in tracks die donkerder, harder en ongeduldiger waren.  

Als u deze mix beluistert, tekent zich een zelfde ommeslag of intensifiëring af: vóór en na George Floyd… 
‘Pig Feet’ is daar een meesterlijk voorbeeld van.  

Het is genoeg geweest...

Another case in point : ‘FTP’ van YG.

Keenon Dequan Ray Jackson komt uit Compton, LA en is lid van the Bloods, meer bepaald van de Westside Tree Top Piru gang. Zijn beats en rhymes zijn dus duidelijk eerder G-funk related dan sociaal geëngageerd, maar af en toe brengt hij ook meer politieke nummers uit. Zo is de in 2016 samen met Nipsey Hussle gecreëerde track ‘FDT’, wat zoveel betekent als ‘Fuck Donald Trump’, een anthem geworden… En in ‘FTP’ engageert hij zich onder meer voor de actie #defundthepolice, zoals u aan het eind van de videoclip kan zien.

Deze track, die op zijn meest recente album My Life 4Hunnid staat, is uitgebracht op 2 juni, de dag van Blackout Tuesday.  

Het nummer zal misschien iets minder geschiedenis maken dan zijn voorganger uit 1989 maar de beelden in de clip zijn in ieder geval memorabel.

YG
YG, in het rood, dat spreekt voor zich...

 

Over ‘Walking in the Snow’ ga ik echt heel kort zijn: 
het is van Run the Jewels en het staat op hun meest recente RTJ4… 
Voila.  

‘The way I see it, you're probably freest from the ages one to four
Around the age of five you're shipped away for your body to be stored
They promise education, but really they give you tests and scores
And they predictin' prison population by who scoring the lowest
And usually the lowest scores the poorest and they look like me
And every day on the evening news, they feed you fear for free
And you so numb, you watch the cops choke out a man like me
Until my voice goes from a shriek to whisper, "I can't breathe"

And you sit there in the house on couch and watch it on TV
The most you give's a Twitter rant and call it a tragedy
But truly the travesty, you've been robbed of your empathy
Replaced it with apathy, I wish I could magically
Fast forward the future so then you can face it
And see how fucked up it'll be, I promise I'm honest
They coming for you the day after they comin' for me
I'm readin' Chomsky, I read Bukowski, I'm layin' low for a week
I said somethin' on behalf of my people and I popped up in Wikileaks

RTJ4
RTJ4

 

We leggen deze mix neer vlak bij huis. Het laatste nummer is voor Ramzi uit Antwerpen. Voor ‘Hoelang Nog’ werkte hij samen met de Antwerpse producer Kembo, met Manlike & Brackos en met onze trots uit Ukkel, Zwangere Guy. 

Hier een artikel over de single: 
https://www.dansendeberen.be/2020/06/19/nieuwe-single-ramzi-ft-zwangere-guy-manlike-brackos-hoe-lang-nog/

En een flash op instagram:
https://www.instagram.com/p/CBoIb5_pfDy/

En tot slot nog de lyrics: 

Bepaalt mijn kleur mijn positie
Kan ik politie bellen voor politie
Wie moeten we bellen als popo op ons schiet
En politiekers doen alsof ze niets zien
Witte privileges
Doe je ogen open je kan dit niet meer negeren

Het lijkt alsof ze willen dat we breken
Weer een flik die dat vrijspraak krijgt
Weer een moeder die breekt maar dat is bijzaak blijkbaar
Snap je niet dat haar pijn blijft voor altijd
Ik zeg je het is tijd dat wij daar iets aan gaan doen
In plaats van alleen langs de zijkant kijken
Hoeveel hashtags nog
Hoeveel bodybags nog
Ik ben de tel al kwijt
Ik twijfel, aan de mensheid soms
Kunnen mensen niet iets meer mens zijn soms

Deze is voor Adil, Jonathan, Mehdi en Mawda
Ni moeilijk dat we rennen van de blauwe
Ze zeggen de politie uw vriend
Maar precies toch niet
Want we kunnen geen agenten meer vertrouwen
Rechters delen straffen uit
Maar ze zijn zelf op fraude
Volgens mij ze gaan never van ons houden
Ze breken liever af wanneer we bouwen
Maar we zijn nooit gevallen
Ook al is dat wat ze wouden
Tot ik sterf blijf ik spreken
Geen gerechtigheid, geen vrede
Wanneer gaan we eindelijk leven
Weet je, hoelang dat we strijden voor deze
Hoe dan ook we blijven bewegen,
Die stille tochten gaan de pijn niet wegnemen
Volgens hen zijn wij de extremen
Hoe bedoel je

Bepaalt mijn kleur mijn positie
Kan ik politie bellen voor politie
Wie moeten we bellen als popo op ons schiet
En politiekers doen alsof ze niets zien
Witte privileges
Doe je ogen open je kan dit niet meer negeren
Witte privileges
Doe je ogen open je kan dit niet meer negeren

Vele weten niet beter
Alles van thuis meegekregen
Ik ga niet op Instagram preken
Sta klaar om te vechten
Sta klaar ze te breken
Fascisten, racisten en fakers
Ik fok ni met hun in mijn leven
ZG is zeker een bleken
Maar 1 ding is zeker zeg nooit het woord...

Woorden zijn harder als stenen
Dit is meer dan wat trappen op tenen
We vechten voor rechten met reden
Weg met elk standbeeld en ken uw verleden
Op school werd er nooit naar verwezen
Ging David Van Reybrouck gaan lezen
Geen ras is hier slechter of beter
Nee fok dit moet stoppen ik kan er ni tegen

De skotoe, de popo, het leger
Weerspiegeld niet echt onze wereld
Een virus is snel klein gekregen
Maar dit hier bestaat nu al meerdere eeuwen
Een flik zal mij nooit ni kleineren

Ik sta op mijn woorden als strepen
Een Adil, een Mawda of Mehdi
Die shit is een ziekte wat is de remedie
Een vuist in de lucht is een teken
Het witte systeem heeft bewezen
Dat niemand gelijk is das zeker
Dus tijd om barrières te plooien, doorbreken
Zet stappen, zet moves, blijf bewegen
Ze tonen vertekende beelden
Revolutie is meer dan wa spreken
Fok elk systeem dat probeert te verdelen

Bepaalt mijn kleur mijn positie
Kan ik politie bellen voor politie
Wie moeten we bellen als popo op ons schiet
En politiekers doen alsof ze niets zien
Witte privileges
Doe je ogen open je kan dit niet meer negeren
Witte privileges
Doe je ogen open je kan dit niet meer negeren

Bepaalt mijn kleur mijn positie
Nee ik moet vechten voor me rechten want we willen niet meer
Terug naar die tijd dat ze ons zagen als slaven

Witte privilege en je ziet het niet eens
Dus ik hou me vuist hoog voor de kleur van mijn skin
Sinds kind het gevoel hebben dat ze dit zien
Misschien wordt het tijd dat we komen in opstand,
Tijd dat me broeders hier opstaan
Hoe kan dat?
Dat de mensen die horen te zorgen voor veiligheid zorgen voor angst
Hoe kan dat?
Dat ik loop door de straat en dat elk moment ook m'n laatste kan zijn
Hoe kan dat?
Echt ik voel me niet vrij,
Hoor ik hoor er niet bij ondanks ik me bewijs
Hoe kan dat?
Een mens in tijden als deze nog steeds moet vragen om gelijkheid

‘Twordt tijd, ‘twordt tijd
‘Twordt tijd, 'twordt tijd
Tijd dat ze beseffen dat het echt klaar is
Dat witte privilege ook echt daar is
En racisme eindigen geen debat is
Sinds jong zag ik mama door racisme al triest
Het leven is een race kan niet dat ik verlies
Sinds jong op de straat keek politie al vies
Ze houden ons tegen en fouilleren voor niets

Bepaalt mijn kleur mijn positie
Kan ik politie bellen voor politie
Wie moeten we bellen als popo op ons schiet
En politiekers doen alsof ze niets zien
Witte privileges
Doe je ogen open je kan dit niet meer negeren
Witte privileges,
Doe je ogen open je kan dit niet meer negeren

Ramzi - Zwangere Guy - Manlike & Brackos
Ramzi  -  Zwangere Guy  -  Manlike & Brackos

 

Media content

Tot daar. Voor nu.

Media content
Image
Afspeellijst BLM Raps now