VX MIX 03: BLM Now

VX MIX 03: BLM Now

Frank Vercruyssen

Op geregelde tijdstippen zal ik een mix met u delen.  Die mix kan per aflevering alle kanten op gaan.  De ene keer wordt het een verzameling seventies funk, de andere keer een persoonlijke selectie uit het oeuvre van Shostakovich, dan weer liedjes van Ann Christy en Wim De Craene, van Fischer Z en Cabaret Voltaire, Oud-muziek van Munir Bachir en Naseer Shamma, Spoken Word van Rafeef Ziadah of Kae Tempest, bebop van Charles Mingus of John Coltrane.  Een mix opgebouwd rond de muzikale score van één van onze voorstellingen, een overzicht van de Russische muziek uit het jaar dat ‘Anna Karenina’ verscheen, een ode aan Amelie Lens, aan mogelijkheden geen gebrek.

VX MIX 03: BLM Now

In deze derde aflevering krijgt u een greep uit de R&B-muziek die vandaag de Black Lives Matter-beweging begeleidt, of die geïnspireerd is op gebeurtenissen en toestanden waartegen deze beweging zich verzet.  Zoals u in de vorige aflevering hebt kunnen horen is BLM niet vandaag geboren of zijn de problemen die worden aangeklaagd niet vandaag begonnen… 

Ik zal proberen dit keer niet een heel essay te schrijven, gewoon het overzicht, met hier en daar een beetje omkadering, een kanttekening, een link, een fotootje... 
Bovendien zitten er in deze lijst ook enkele artiesten die mij bij het verzamelen van BLM-muziek van vandaag zijn opgevallen maar van wie ik niet speciaal fan ben of wiens muziek niet bepaald deel uitmaakt van mijn leven.

Media content
Audio file

Het overzicht dus: 

00'00''

De mix begint met een in één take live opgenomen video die verder nooit op single is verschenen : ‘Cry No More’ van Rhiannon Giddens, een zangeres met zowel Europees-Amerikaanse, Native American, als Afro-Amerikaanse roots.  Ze schreef het nummer als reactie op de schietpartij van 17 juni 2015 in de Emanuel African Methodist Episcopal Church in Charleston, South Carolina, waarbij een witte supremacist 9 zwarte kerkgangers neermaaide.

Rhiannon Giddens
Rhiannon Giddens

 

The massacre at the Emanuel AME church in Charleston, South Carolina, in June is just the latest in a string of racially charged events that have broken my heart. There are a lot of things to fix in this world, but history says if we don't address this canker, centuries in the making, these things will continue to happen. No matter what level privilege you have, when the system is broken everybody loses. We all have to speak up when injustice happens. No matter what. And music is one of the best ways I know to do so.’  (Rhiannon Giddens)

 

02'37''

Dat Beyoncé niet zomaar een leeghoofdige superster is, weten we ondertussen. 
Wat ze betekent voor onder andere het zelfbeeld van zwarte meisjes en vrouwen is ongezien (cfr. ‘Homecoming’, de concertfilm uit 2019). 
Ook BLM heeft vanaf het begin expliciet op haar steun mogen rekenen, wat qua moed niet moet onderschat worden.  De muziekindustrie is meedogenloos voor artiesten met een uitgesproken politieke mening… 
‘Formation’ staat op haar zesde studioalbum ‘Lemonade’ uit 2016.  
Ook de bijbehorende video wordt alom geprezen voor zijn boodschap van black and female empowerment.

Media content

06'02''

‘Foot On Necks’ is het eerste van 7 (jawel, en ik neem het niet terug) nummers in deze aflevering van Sault.  Deze enigmatische groep is voor mij een van de grootste ontdekkingen van de laatste jaren.  Het is nog steeds niet geweten wie deze muzikanten juist zijn.  Er wordt aangenomen dat ze uit de UK komen, en er wordt gefluisterd dat Michael Kiwanuka en Cleo Sol er deel van uitmaken, maar, net als Banksy, we weten het nog steeds niet.  Ze hebben op twee jaar tijd vier geweldige albums uitgebracht, waarbij Inflo als producer wordt genoemd.  Inflo is ook bekend van zijn werk voor ‘Grey Area’ van Little Simz en is de co-writer van ‘Black Man in a White World’, het nummer van Michael Kiwanuka dat later in deze lijst voorkomt.  
Op die vier albums experimenteert Sault met tal van stijlen en met hun teksten hebben ze het niet zelden over black struggle en black empowerment.  
‘Foot On Necks’ staat op hun eerste album uit 2019 : ‘5’
Maar om te zeggen dat George Floyd’s dood niet uit het niets kwam…

De lyrics:

You don't feel, what we feel, and it's evident
That you shoot to kill, 'cause you know, you'll get away with it
Praise your soul, all night, how does your wife even sleep with this burden, on her mind, knowing you'll never make it to heaven
Perfect life, you're the rules, that's how it's always been
Never black and white, we have green money, money
That's what you tell your kids, before you start another day in sin, 'cause you know, you'll get away with it, 'cause you know, you'll get away with it

Karma's coming, to come for you, it's only time before the burning starts
Burning you, trigger man, ha ha ha, we don't care about what you think
Bitch boy, is this the life your daddy gave to you
Can't put down your big toys, it's all respects, wanna be Action Man
But you can't, with old friends, never had a fight with a real person in your life
So cold, foot on necks and I'm taking bets, foot on necks and I'm taking bets, foot on necks and I'm taking bets

 

Sault - Black Is
Sault's derde album 'Black Is'

 

09'08''

‘Rikers Island’ van Raphael Saadiq uit Oakland, CA, verwijst naar de gelijknamige gevangenis op het gelijknamige eiland in de East River tussen Queens en The Bronx, NYC.
Verder moest ik deze ‘neo soul’ artiest ook gewoon googelen, want hij was mij niet bekend.  Blijkbaar een gat in mijn cultuur want de man is ondertussen al 53, maakte zijn opwachting in de wereld van de muziek als lid van de jongensgroep Tony Toni! Toné! en werkte na het uiteenvallen van de groep als producer, songschrijver en gitarist met zo ongeveer iedereen die er toe deed in de Amerikaanse zwarte muziek, waaronder D’Angelo, The Roots, Mary J. Blige, Solange Knowles, A Tribe Called Quest…  Als solo-artiest heeft hij ondertussen ook al vijf albums op zijn actief.  ‘Rikers Island’ komt uit zijn meest recente, ‘Jimmy Lee’.  Het is een gospelachtig nummer waarin de gevangenis in New York metafoor is voor het uitzichtloze bestaan van veel zwarte Amerikanen.

Ook een mooie hoes trouwens :

Raphael Saadiq - Jimmy Lee
Raphael Saadiq - 'Jimmy Lee'

 

12'48''

‘I Can’t Breathe’ van H.E.R werd op 19 juni 2020 uitgebracht en is een rechtstreekse reactie op de moord op George Floyd.
Gabriella Wilson (geboren op 27 juni 1997), beter bekend dus onder haar artiestennaam ‘H.E.R’ (acroniem voor Having Everything Revealed), is een buitengewoon indrukwekkende en productieve jonge zangeres uit Vallejo, California.  
Geen verdere commentaar nodig, alleen maar dit : don’t sleep on this one ! 

H.E.R.

De tekst van dit prachtige nummer wil ik u niet onthouden : 

Nah

Starting a war, screaming, "Peace" at the same time
All the corruption, injustice, the same crimes
Always a problem if we do or don't fight
And we die, we don't have the same right

What is a gun to a man that surrenders?
What's it gonna take for someone to defend her?
If we all agree that we're equal as people
Then why can't we see what is evil?

I can't breathe
You're taking my life from me
I can't breathe
Will anyone fight for me?

How do we cope when we don't love each other?
Where is the hope and the empathy? (Yeah)
How do we judge off the color?
The structure was made to make us the enemy (yeah)

Prayin' for change 'cause the pain makes you tender
All of the names you refuse to remember
Was somebody's brother, friend
Or a son to a mother that's crying, singing

I can't breathe
You're taking my life from me
I can't breathe
Will anyone fight for me? (Yeah)

Will anyone fight for me?

Trying times all the time
Destruction of minds, bodies, and human rights
Stripped of bloodlines, whipped and confined
This is the American pride
It's justifying a genocide
Romanticizing the theft and bloodshed
That made America the land of the free
To take a black life, land of the free
To bring a gun to a peaceful fight for civil rights
You are desensitized to pulling triggers on innocent lives
Because that's how we got here in the first place

These wounds sink deeper than the bullet
Your entitled hands could ever reach
Generations and generations of pain, fear, and anxiety
Equality is walking without intuition
Saying the protector and the killer is wearing the same uniform
The revolution is not televised
Media perception is forced down the throats of closed minds
So it's lies in the headlines
And generations of supremacy resulting in your ignorant, privileged eyes

We breathe the same and we bleed the same
But still, we don't see the same
Be thankful we are God-fearing
Because we do not seek revenge
We seek justice, we are past fear
We are fed up eating your shit
Because you think your so-called "Black friend"
Validates your wokeness and erases your racism

That kind of uncomfortable conversation
Is too hard for your trust-fund pockets to swallow
To swallow the strange fruit hanging from my family tree
Because of your audacity
To say all men are created equal in the eyes of God
But disparage a man based on the color of his skin
Do not say you do not see color
When you see us, see us
We can't breathe

Boom, and drop that mic !

17'27''

Without further ado, een tweede nummer van Sault : ‘Wildfires’

20'54''

Miguel is, net zoals Raphael Saadiq, ook zo’n artiest waar ik tot voor kort absoluut niets van afwist…  Hij komt uit Los Angeles en heeft al vier albums uitgebracht, lees ik…

‘How Many (Black Lives)’ is een demo die deze zanger uitbracht na het neerschieten van Alton Sterling in Baton Rouge, Louisiana en Philando Castile in Minneapolis-Saint Paul, Minnesota in 2016.  ‘This version was started (written/recorded) here in London in my hotel room between the hours of 4am and around 7am when I passed out,” schreef Miguel op SoundCloud. ‘I’ll update this song every week until it’s complete. Please feel free to share. #blacklivesmatter.’ Op Instagram, voegde hij eraan toe dat hij verder zou blijven werken aan het nummer omdat het ‘evolves weekly’

24'19''

‘Fearless’, van Sault.  No further comment.

28'27''

Blood Orange, ofwel Devonté Hynes, is een Engelse zanger, songwriter, producer en regisseur, geboren in Ilford, Londen, die net als Raphael Saadiq naast een indrukwekkende solo-carrière voor het kruim van R&B-land heeft gewerkt.  Op de wikipagina over deze artiest vindt u veel meer info.  Hij is in ieder geval ook zeker iemand om in het oog te houden.  Zijn album ‘Freetown Sound’ uit 2016 is alvast smooth a.f..  

‘Sandra’s Smile’, alleen als single uitgebracht in 2015, is een ode aan Sandra Bland, de 28-jarige vrouw die op 13 Juli 2015 dood werd aangetroffen in een cel in Texas, nadat ze een paar dagen daarvoor was gearresteerd bij een verkeersovertreding.

https://www.latimes.com/nation/la-sandra-bland-collection-storygallery.html

Op Genius schreef Hynes : ‘I had a somewhat delayed depression upon Sandra's death. I was hurt and upset and mad instantly, of course… but I think a part of me had my eyes closed, as a form of numbness...  A few days later it hit me and I was unconsolable.’

Tot slot de prachtige video:

Media content

31'15''

‘This Is America’…

Donald Glover, ofwel Childish Gambino…  Seriously ?

Acteur, schrijver, producer, regisseur, stand-up comedian, rapper, zanger, dj en songwriter, deze man is een schoolvoorbeeld van een multitalent…  Hem een genie van onze tijd noemen is misschien ietsje overdreven – Prince is hij nog net niet – maar erg veel scheelt het toch niet meer… 

This Is America, en dan vooral de videoclip (Childish Gambino - This Is America (Official Video), veroorzaakte een welgekomen schokgolf in de VS en daarbuiten.  Dit nummer uit 2018 fileert genadeloos de Amerikaanse wapencultuur en haar lange geschiedenis van racisme en sociale onrechtvaardigheid.

Als u nog meer hidden fun facts over deze clip wil weten, bekijk Hidden Meanings Behind Childish Gambino's 'This Is America' Video Explained

Media content

34'48''

J. Cole, ik beken, was mij volstrekt onbekend tot vorige week… 
Of hier weer een cultuurgat gaapt of niet, kan ik voorlopig niet goed inschatten.  

‘Be Free’ is een single die Cole op Soundcloud heeft uitgebracht in 2014 na de dood van Michael Brown, de achttienjarige teenager die werd neergeschoten door een witte politieagent op 9 augustus 2014 in Ferguson, Missouri.

https://www.nytimes.com/2014/08/11/us/police-say-mike-brown-was-killed-after-struggle-for-gun.html

Shooting of Michael Brown - Wikipedia

‘Rest in Peace to Michael Brown and to every young black man murdered in America, whether by the hands of white or black. I pray that one day the world will be filled with peace and rid of injustice. Only then will we all Be Free.’ Cole

Media content

38'36''

‘Turntables’ van Janelle Monáe is zonder meer een funky masterpiece en de bijbehorende clip is al even subliem.  Deze – superlatievenmoeheid treedt weer in – fenomenale zangeres uit Kansas City heeft wat mij betreft met dit nummer een van dé singles van het jaar gemaakt.  Deze track komt uit ‘All-in : The Fight for Democracy’ een documentaire uit 2020 van Liz Garbus (jawel, die van ‘What Happened, Miss Simone ?’) en Lisa Cortés.

There's a boomerang boomin' back, yeah
You laid the egg, now it's 'bout to hatch, yeah
You gaslightin', 'bout to meet your match, uh
You fuck up the kitchen, then you should do the dishes

 

Media content

41'17''

Next up, track 3 van Sault : ‘Uncomfortable’ uit hun meest recente album ‘Rise’…

Maybe you're uncomfortable with the fact we're waking up 
Why do you keep shooting us, how do you turn hate to love 

Sault - Rise

44'33''

Zoals gezegd zal de derde aflevering van deze reeks over BLM gewijd zijn aan politieke en militante hiphop (BLM Raps).  Dus eigenlijk hoort Kendrick Lamar niet thuis in deze aflevering.  Maar goed, het blijft bij een bijdrage aan een nummer van Beyoncé, dus een uitzondering is aanvaardbaar.

‘Freedom’ komt net als ‘Formation’ uit Beyoncé’s zesde album ‘Lemonade’ uit 2016.

Het nummer is ondertussen een anthem van BLM geworden, omdat het zowel critical als uplifting is.  En de aanwezigheid van Kendrick is er natuurlijk ook niet vreemd aan.

Het nummer stond op de setlist van de ‘Formation World Tour’, Beyoncé’s zevende concerttournee, een reeks van 49 shows tussen 27 april en 7 oktober 2016.

Hieronder twee live versies.  

Beeld en geluid zijn slecht maar er wordt lustig in het water geplensd, dat maakt veel goed…

Media content
Media content

49'16''

‘Strength, Courage & Wisdom’ van India Arie was voor het eerst te horen op de soundtrack van ‘Bamboozled’ van Spike Lee uit 2000 en verscheen later op haar op Motown uitgebrachte debuutalbum uit 2001, ‘Acoustic Soul’.  Deze zangeres, geboren in Denver, Colorado in 1975, is ondertussen een monument voor fans van hedendaagse R&B.  

Zij is al twintig jaar bijzonder succesvol (10 miljoen albums verkocht) en werd talloze keren gelauwerd (onder meer vier Grammy Awards uit 23 nominaties).


India Arie Acoustic Soul

54'14''

Michael Eugene Archer (Richmond, Virginia, 11 februari 1974 oftewel D'Angelo is nog zo’n neo-soulartiest die tot nu toe niet in mijn platenkast voorkwam.  Of dat nu gaat veranderen laat ik in het midden.  Zijn derde LP Black Messiah kwam uit in 2014.  

Over de titel van dit politieke conceptalbum zegt hij zelf : 

"Black Messiah is a hell of a name for an album. It can easily be misunderstood.  For me, the title is about all of us. It's about the world. It's about an idea we can all aspire to. We should all aspire to be a Black Messiah. It's about people rising up in Ferguson and in Egypt and in Occupy Wall Street and in every place where a community had enough and decides to make change happen. It's not about praising one charismatic leader but celebrating thousands of them."

D’Angelo schreef de muziek van ‘The Charade’, het nummer in dit overzicht, met Questlove van The Roots.  Hij zong het tijdens zijn eerste optreden op Saturday Night Live in januari 2015.  De leden van zijn band, The Vanguards, droegen hierbij T-shirts met slogans als ‘Black Lives Matter’ en ‘I can’t Breathe’, dit als eerbetoon aan de eerder genoemde Michael Brown en aan Eric Garner, de zwarte man die in 2014 de woorden ‘I can’t breathe’ elf keer had uitgesproken tegen de witte agent die hem in een dodelijke wurggreep hield.

Bij het optreden van D’Angelo in SNL was op de grond in krijt de omtrek van een lichaam getekend…

All we wanted was a chance to talk
'Stead we only got outlined in chalk
Feet have bled a million miles we've walked
Revealing at the end of the day, the charade

 

Media content
Image
D'Angelo - Eric Garner

D'Angelo   -  Eric Garner

57'17''

Dua Saleh is een Soedanees-Amerikaanse artiest, die op vijfjarige leeftijd met hun familie vluchtte uit Kassala, Soedan, om na tal van omzwervingen uiteindelijk te landen in Saint Paul, Minnesota.

Zoals u in het wiki-artikel en ook in mijn eerste zin kan merken, is Dua Saleh non-binair, en wil dus niet als ‘zij’ of ‘hij’ worden aangeduid. In het Engels gebruikt men dan ‘they’ en ‘their’, in het Nederlands ‘zij’ en ‘hun’.

Onderstaand artikel in Atwood Magazine vertelt mooier en meer onderlegd dan ik het zou kunnen over het nummer ‘Body Cast’.  

https://atwoodmagazine.com/bcds-body-cast-dua-saleh-song-review/

De schitterende videoclip van het nummer mag natuurlijk niet ontbreken. Ook hier is het nummer een reactie op de dood van twee zwarte jongeren, Jamar Clark and Philando Castile, door de politie neergeschoten in 2015 and 2016…

 

Media content

59'48''

Ik neem aan dat ik Lauryn Hill niet meer moet voorstellen.  

Ze heeft, eerst met The Fugees en later met haar solo-album ‘The Miseducation of Lauryn Hill’, geschiedenis geschreven en is een sleutelfiguur in de evolutie van hiphop en neo-soul.  

‘Black Rage (sketch)’ nam ze naar eigen zeggen op in haar huiskamer, met op de achtergrond haar joelende kinderen. 

https://time.com/3154587/ferguson-lauryn-hill-black-rage/

Het nummer bestond al een tijd, maar na de gebeurtenissen in Ferguson van 2014 nam ze het weer op in haar repertoire.

Michael Brown Jr

65'35''

Net als India Arie draait Erykah Badu al heel wat jaren mee in de R&B scene.
‘Penitentiary Philosophy’ komt uit haar tweede album Mama's Gun, in 1999 en 2000 opgenomen in de befaamde Electric Lady Studios van Jimi Hendrix…

Erykah Badu - Mama's Gun

68'29''

Michael Kiwanuka is een veelgeprezen en -gelauwerde Britse zanger uit Londen.
Sinds ‘Home Again’, zijn debuutalbum uit 2012, heeft hij vier albums op zijn actief.
‘Black Man in a White World’ staat op zijn tweede, ‘Love and Hate’.  Het is geïnspireerd door de Amerikaanse blues-zanger Son House en gaat over onrust, rassenhaat en de zoektocht naar een eigen identiteit. ‘The song is about all the sadness and frustrations of childhood, of being one of very few black kids in Muswell Hill, and never feeling like fitting in. It’s about not feeling like I could be a rockstar, of always being categorized as jazz, of attending the Royal Academy of Music and seeing no black people on the course, and thinking just how much I was a black man in a white world’.

Michael Kiwanuka - Black Man In A White World (Official Video)

72'33''

Sault : ‘I Just Wanna Dance’.  No Comment.

Got to find a way out
I'm sick of hearing lies
Got to find a way out
Why my people always die

76'53''

Met Running’ van Gil Scott-Heron en Makaya McCraven vinden we een perfecte match tussen BLM Then en BLM Now.  Dit nummer, dat oorspronkelijk te vinden is op Gil Scott-Heron’s laatste studioalbum I'm New Here uit 2010, werd in 2020 herwerkt door de Amerikaanse jazzdrummer Makaya McCraven voor zijn album ‘We’re New Again - A Reimagining By Makaya McCraven’ waarin deze muzikant de nummers van ‘I’m new here’ op een prachtige manier herdenkt. 

Because I always feel like running
Not away, because there is no such place
Because, if there was I would have found it by now
Because it's easier to run

Easier than staying and finding out you're the only one
Who didn't run
Because running will be the way your life and mine
Will be described

As in "the long run"
Or as in having given someone a "run for his money"
Or as in "running out of time"
Because running makes me look like everyone else

Though I hope there will ever be cause for that
Because I will be running in the other direction
Not running for cover
Because if I knew where cover was
 

I would stay there and never have to run for it
Not running for my life
Because I have to be running for something of more value
To be running and not in fear

Because the thing I fear cannot be escaped
Eluded, avoided, hidden from, protected from, gotten away from
Not without showing the fear as I see it now
Because closer, clearer, no sir, nearer

Because you of you and because of that nice
That you quietly, quickly be causing
And because you're going to see me run soon
And because you're going to know why I'm running then
You'll know then
Because I'm not going to tell you now

Gil Scott-Heron & Makaya McCraven
Gil Scott-Heron   -   Makaya McCraven

 

78'55''

Sault : ‘Stop Dem’.  Voorlaatste bijdrage van deze geweldige band.

We will find, we will find, we will find, yeah 

(ain't nothing gonna keep us silent)
(Stop dem)

82'33''

"Hell You Talmbout" is een schreeuw, een wanhoopskreet.

Janelle Monáe schreef het nummer samen met leden van het Wondaland Artist Collective.  Het verscheen oorspronkelijk op haar tweede album ‘Electric Lady’ in 2013 maar werd in 2015 herwerkt en opnieuw uitgebracht, zij het alleen op Soundcloud als stream. 

De tekst van het nummer, een opsomming van namen van slachtoffers van politiegeweld, staat toe dat het steeds evolueert.  Hieronder de videoclip en ook een versie opgenomen in de Highroom Ballroom in New York.

Ps : ‘Hell you talmbout’ betekent zoveel als ‘What the hell are you talking about…’

Media content
Media content

89'04'' - 90'32''

‘Cold Little Heart’,  het negen minuten lange openingsnummer van ‘Love and Hate’ van Michael Kiwanuka is de afsluiter van deze mix.  De proloog van deze compositie gebruik ik als achtergrond van een speech van een van dé politieke stemmen van de laatste jaren : Tamika D. Mallory.  Zij is een van de protagonisten van de Black Lives Matter-beweging met de redenaarstalenten van grote voorbeelden als Malcolm, MLK, of… ja, toch wel, Barack Obama.  Haar reactie op de dood van George Floyd tijdens de persconferentie van 29 mei in Minneapolis is nu al legendarisch.

Media content
Media content
Image
Tamika Mallory

98'54''

De laatste woorden van deze aflevering zijn voor Sault :

We've walked the walk
We have talked the talk
Nobody's listening
Nobody listened
Nobody cared
Nobody cared
This generation… cares

Media content
Audio file
Media content
Image
Afspeellijst BLM Now VX MIX 3